mijn contract is 26 uur .ben de afgelopen 2 jaar op maandag thuis als oppas oma .nu wil mij werkgever me op maandag inplannen.kan dit zomaar?

hij kan me makkelijk inplannen van di tot vr voor die 26 uur.het is gewoon dwarszitten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
6 jaar geleden
is je werkgever bekend met je andere werkzaamheden op maandag? heb je dit al overlegd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat voor contract heb je precies? Staat er in je contract iets over werktijden?
Ik herinner dat ik ooit een vast parttimecontract had waarin stond dat werktijden in overleg waren. Ik had toen het geluk dat mijn werkgever alleen de vrijdag verbood als vrije dag en ik daar geen moeite mee had. Maar misschien heb jij weer een anders soort contract.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er in je contract niets staat over specifieke werktijden, dan mag de werkgever dit doen. Wellicht kun je in overleg ruilen met iemand anders. Het is inderdaad een bekende techniek van werkgevers (werkdagen wisselen en werknemers op andere locaties laten werken, liefst ver weg) om werknemers te 'pesten'. Dit doen ze vaak in gevallen als ze van de werknemer af willen (te oud, te duur). Als je geen vaste afspraken in je contract hebt staan, dan heb je dit helaas te slikken, tenzij je ontslag neemt.

Antwoorden (3)

Ja dat mag de werkgever doen als het in het belang van het bedrijf is dus als hij kan aantonen dat dat zo is mag dat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is helemaal afhankelijk van de inhoud van de arbeidscontract.
Als hierin alleen maar staat dat je 26 uur werkt en verder niet dat je bv 2 x 6 uur en 2 x 7 uur en op welke dagen werkt... dus op welke WEEKdagen jouw WERKdagen vallen, dan kan het inderdaad.

Neem contact op met het Juridisch Loket, vraag wat je nu zou moeten en kunnen doen.
- Persoonlijk via de telefoon, mail of aan de balie
- Informatie, tips en voorbeeldbrieven op de website

https://www.juridischloket.nl/

Toegevoegd na 3 minuten:
Trouwens, voordat je met juridische stappen begint... overleg, onderling overleg met de werkgever in een rustige en vriendelijk sfeer is vele malen effectiever dan meteen boos te worden en met het Juridisch Loket te schermen! Succes Marianne.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens arbeidsrechter.nl geldt het volgende:
"Bepalen arbeidstijden
Bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst is het doorgaans de bedoeling dat een medewerker gaat werken op de arbeidstijden die de werkgever vaststelt. Dit kunnen partijen uitdrukkelijk overeenkomen. De werkgever moet blijven binnen de grenzen van de regeling (5.3.1.). Afspraken met medewerkers die deze grenzen overschrijden zijn nietig."

De werkgever mag dus in principe de werktijden van de werknemer vaststellen. wel kunnen er individuele afspraken worden gemaakt, en moet de werkgever zich o.a. houden aan rusttijden e.d. Zie bron.