Horen slaap en rust medicatie bij aftrekbare ziektekosten belasting?

ik krijg slaap en rust medicatie via huisarts op recept, medicatie die ik zelf moet betalen.
zorgverzekering vergoeden deze niet meer.
deze medicatie krijg ik wegens geluidsoverlast, anders geen slaap geen rust.

kan ik deze sterke medicatie bij de aftrekbare ziektekosten belasting toepassen?
op de site van de belasting staat nergens welke soort medicatie vergoeding krijgt en de belastingtelefoon is ook vaag daarin.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Moet je dit betalen omdat dit onder het eigen risico valt?
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus
Waarschijnlijk niet. Deze medicatie moet je (alsnik het me goed herinner) direct afrekenen bij de apotheek. Valt onder niet verzekerde zorg. Bij het eigen risico betaalt de zorgverzekeraar in eerste instantie en de zorgverzekeraar kijkt dan of je eigen risico al op is. Zo niet, dan krijg je een rekening van de zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@tinus1969: Nee, valt niet onder eigen risico. moet dit zelf betalen.

Antwoorden (1)

Om deze kosten in aftrek te kunnen brengen, moet allereerst sprake zijn van ziekte of invaliditeit.

Als daaraan voldaan wordt, geldt dat deze middelen zijn voorgeschreven door een arts en bestemd zijn om een ziekte te genezen (mede daarom zijn voorgeschreven voedingssupplementen als regel niet aftrekbaar). Middelen om ziekten te voorkomen, kunnen niet in aftrek komen (uitzondering: vaccinaties).

Verder moet je de medicijnen zelf hebben betaald in het jaar dat ze in aftrek wil brengen, of je fiscale partner moet dat hebben gedaan. (Op verzoek aannemelijk te maken aan de Belastingdienst aan de hand van factuur en betalingsbewijs).

Verder moet je er geen vergoeding voor hebben gekregen en er ook geen vergoeding voor hebben kunnen krijgen, hetzij uit de basisverzekering, hetzij uit een afgesloten aanvullende verzekering of anderszins.

Ze mogen ook niet vallen onder het (wettelijke of vrijwillige) eigen risico van de basisverzekering of de eigen bijdrage.

Als hier allemaal aan voldaan wordt, zijn de kosten in beginsel aftrekbaar.

Voor specifieke zorgkosten geldt echter een vrij hoge drempel (1,65% van het drempelinkomen als dat meer is dan eur 7.989 maar minder dan eur 42.434 (2022). Als iemand dus een drempelinkomen heeft van eur 10.000 moet het totaal van alle aftrekbare specifieke zorgkosten in dat jaar minstens eur 165 zijn, alleen hetgeen daarboven komt, komt in aftrek.
.
Correctie: bedragen die ik noemde waren van 2021. Voor 2022 geldt respectievelijk € 8.093 tot € 42.986. Percentage is 1,65% gebleven dus mijn rekenvoorbeeld klopt nog wel.
Bij een drempelinkomen tot eur 8.093 geldt een vaste drempel van eur 141 (2022).
Toegevoegd op 19 februari 2022 23:15: tekst
Computoon
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dus als ik door geluidsoverlast niet kan slapen, gebruik zware medicatie daarvoor, valt dus niet onder vergoeding aftrekbare zorgkosten belasting?
Ook niet om ziektes te voorkomen door slaapgebrek en hoge level aan stress?
Computoon
2 jaar geleden
Ik heb de voorwaarden genoemd voor aftrek. Op de site van de BD staat ook onder meer: uitgaven voor producten ter voorkoming van een ziekte zijn niet aftrekbaar. De inkomstenbelasting vergoedt nooit aftrekbare zorgkosten. Als een bedrag in aftrek wordt toegewezen, wordt het belastbaar inkomen lager waardoor je minder belasting hoeft te betalen dan je zou moeten zonder die aftrek. Of meer belasting terugkrijgt dan je zonder die aftrek zou terugkrijgen. Kortom: het is niet zo dat je een vergoeding krijgt, alleen dat de verschuldigde belasting lager wordt als de aftrekpost wordt geaccordeerd.