Hoeveel alimentatie ontvang ik als mijn man €11500 netto per maand verdien en ik heb 2 kinderen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U bent de biologische vader van de twee kinderen en u gaat scheiden van uw man die € 11.500,-- netto per maand verdient. Begrijp ik het zo goed?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Biologische moeder toch
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Timo475 is volgens het account een man en schrijft dat hij twee kinderen heeft, dus biologische vader.

Antwoorden (1)

Hoeveel alimentatie een ex-partner met twee kinderen krijgt kan verschillen op de manier waarop de ex-echtgenoten het laten vastleggen. Via een convenant met behulp van één advocaat voor beide partijen, of allebei een advocaat of via de rechter.
Hieronder een stukje proza overgenomen van de site
http://www.geldenwoning.nl/Scheiding_faq/1110276911288
Rechters hebben een methode ontwikkeld aan de hand waarvan de alimentatie kan worden berekend. Die methode heet de alimentatieberekening volgens de TREMA-normen. Deze naam heeft de norm te danken aan de publicatie in het periodiek TREMA, een tijdschrift voor de rechterlijke macht. In grote lijnen komt de berekening op het volgende neer.
Van het totale inkomen wordt het bedrag afgetrokken, dat uzelf zou krijgen als u recht op bijstand zou hebben. Daarnaast kunnen voor aftrek in aanmerking komen: hoge woonlasten, eventuele herinrichtingskosten (tot een bepaald maximum), reiskosten in verband met uw werk, aflossing van schulden die u op zich hebt genomen en ziektekostenverzekeringen. Van het verschil (de draagkracht) wordt u geacht 60 tot 70% bij te dragen als u alleenstaande bent en 50% als u een gezin of één-ouder gezin vormt. Iets beter uitgewerkt komt het op de volgende berekening neer. Voor inkomens tot 4.000 gebruikt de rechter de netto methode. Voor hogere inkomens is er de bruto methode. Bij de beide methodes berekent de rechter eerst het gemiddelde inkomen per maand. Het vermogen van een onderhoudsplichtige is niet van belang voor de hoogte van de alimentatie.
Vervolgens houdt de rechter rekening met noodzakelijke lasten zoals de kosten van het bestaan van de onderhoudsplichtige op bijstandsniveau, woonlasten die hoger zijn dan die van een bijstandsgerechtigde, ziektekosten, premies voor noodzakelijke verzekeringen, verwervingskosten, kosten van een eventuele omgangsregeling, betalingen op aanwezige schulden waaronder herinrichtingskosten. Dit levert de zogenaamde draagkrachtruimte op.

Een deel van dit draagkrachtig inkomen mag de onderhoudsplichtige zelf behouden. Bij de netto methode houdt de alleenstaande 30 procent van de draagkracht voor zichzelf en bij de bruto-methode 40 procent. Als de onderhoudsplichtige zelf een gezin heeft, dan mag deze bij de netto methode 50 procent en 45 procent bij de bruto methode zelf houden. De rechter houdt ook rekening met een belastingvoordeel vanwege de alimentatiebetalingen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bovenstaande uitleg is geen berekening op maat, er kunnen veel verschillende belangen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Wat een mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voorwerk is al door collega's gedaan, ik hoefde het wiel niet voor de tweede keer uit te vinden ::))
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waar kan ik dat berekenen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Door contact op te nemen met een specialist in personen- en familierecht of telefonisch contact op te nemen met de scheidingslijn (een 0900 nummer)
tinus1969
6 jaar geleden
@Timo475, Je kunt zelf een schatting maken met diverse rekenmodules die op internet staan. Dat is ook verstandig want een advocaat kost 100-200 euro/uur.
Let op:
-Bereken eerst kinderalimentatie. KA is namelijk een aftrekpost die zorgt voor lagere partneralimentatie. Deze module lijkt goede resultaten te geven https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/kinderalimentatie-berekenen.html
-Bereken dan PA. Let er op, dat de meeste rekenmodules te hoge schattingen geven (aftrekposten/schulden niet goed meerekenen) en onbetrouwbaar zijn bij inkomen boven de pakweg 4000 netto/maand.
Let verder op dat de regels voor KA in 2015 zijn aangepast maar dat niet alle sites daar rekening mee houden.