Kan de werkgever zomaar mij ontslaan ?

In okt 2013 kreeg ik een jaarcontract, vervolgens okt 2014 nieuw jaarcontract, okt 2016 moest ik 6 maand eruit volgens de wet, April 2017 begonnen via payroll en dat doe ik nog steeds fulltime dus ok al een jaar, wat voor bescherming heb ik ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Okt 2015 bedoel ik moest ik 6 mnd eruit en apr 2016 begonnen.

7 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
7 jaar geleden
Vraagt het je payroll organistatie.
Die is namelijk (nu) jou werkgever.
TurfGraver
7 jaar geleden
Info:
https://payroll-professionals.nl/het-leven-van-een-payoll-medewerker/
Peter13061981
7 jaar geleden
Tegenwoordig heb je ontslagbescherming als payrollmedewerker net als een normale werknemer in dienst, maar bij ons zijn het weekcontracten, dat verband klopt dan niet, ontslagbescherming maar weekcontracten
TurfGraver
7 jaar geleden
Ontslag bescherming heeft te maken met de reden van ontslag. Hier iets over ontslag bescherming en payrollers.
http://www.intermediair.nl/carriere/verandering/ontslag/Meer-ontslagbescherming-voor-payrollers
ronron1212
7 jaar geleden
Je moet minimaal twee jaar indienst zijn van een payroll bedrijf
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/inhoud/betere-ontslagbescherming-payrollmedewerkers
Peter13061981
7 jaar geleden
Dat geld alleen voor de trans. Vergoeding 2 jaar
ronron1212
7 jaar geleden
Heb je dan een vastcontract?
MarBet
7 jaar geleden
Het hangt natuurlijk een beetje af van het aanbod van werk dat er is in jouw branche, en of er dus makkelijk iets anders te vinden is, maar je kan ook het heft in eigen handen nemen en op zoek gaan naar een andere baan.

Antwoorden (2)

De tijd die je hebt gewerkt vóór je bij de payrollorganisatie ging werken, zegt helaas niets. Je hebt eerst twee jaarcontracten gehad en toen 'moest je er 6 maanden uit'. Daar was wettelijk overigens geen reden voor. Het wordt echter (helaas) wel gedaan door werkgevers die iemand niet in vaste dienst willen nemen. Er zit namelijk een maximum aan de tijd dat je tijdelijke contracten mag hebben. Die tijd is maximaal 2 jaar en die was voorbij in oktober 2015. Dus na die 2 jaar moest je óf een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd krijgen óf de werkgever moest definitief afscheid van je nemen.

Als de werkgever echter 6 maanden tussenruimte geeft na het laatste contract, kan hij weer gewoon vooraan beginnen met een serie tijdelijke contracten. Dit kan zo doorgaan tot 'in eeuwigheid'. Jouw werkgever heeft gekozen om een payrollbedrijf in te schakelen. Dat is nu je juridische werkgever.

Een jaarcontract heb je nu gehad bij hen (van april 2016 tot april 2017). De overeenkomst die je nu hebt -dat moet je kunnen nakijken- is óf een tijdelijk contract met een maximumduur van een jaar óf een contract voor onbepaalde tijd. In dat laatste geval zit je goed, want dan kan je niet 'zomaar' meer worden ontslagen. Er moet dan sprake zijn van (bijv.) bedrijfseconomische redenen (ontslagvergunning is dan nodig), of je moet twee jaar ziek zijn geweest (idem), of er moet 'gedoe' zijn waardoor de werkgever de kantonrechter inschakelt om je arbeidsovereenkomst te laten ontbinden.

Ik vermoed echter dat je ook bij de payrollorganisatie nu een tweede tijdelijk contract hebt. Dit kan hoogstens nog worden verlengd tot april 2018. Daarna moet er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd worden aangeboden. Of er 'moet' 6 maanden afscheid van je worden genomen waarna het hele circus met tijdelijke overeenkomsten opnieuw kan beginnen. We spreken dan overigens niet van een ontslag maar van een 'beëindiging van rechtswege': de tijd is voorbij.

Zou je geen nieuw werk hebben op dat moment, dan heb je recht op WW, als je aan de voorwaarden daarvoor voldoet. Als het contract dat je nu hebt minstens 6 maanden is, moet de werkgever uiterlijk een maand voor afloop van dit contract laten weten of het wordt voortgezet of niet ('aanzeggen'). Doet hij dat niet of te laat, dan heb je recht op een vergoeding van maximaal een maand salaris (naar rato), waar je tijdig een beroep op moet doen.
Computoon
7 jaar geleden
Peter13061981
7 jaar geleden
Oke, ik dacht zelf dat ik na 78 weken in fase b kwam van de payroll en dan een contract moet krijgen voor bepaalde tijd
Computoon
7 jaar geleden
Die "fasecontracten" gelden voor uitzendkrachten. Van een uitzendkracht kun je van de ene op de andere dag afscheid nemen zolang het uitzendbeding van toepassing is (max. 78 weken) Payrollmedewerkers hebben dezelfde ontslagbescherming als medewerkers die rechtstreeks bij de opdrachtgever in dienst zijn.
Zomaar ontslaan gaat niet Nederland, want er is wel ontslag bescherming. Maar deze ontslag bescherming is in de loop van tijd verslechtert. En mogelijk komt de komende regering met een betere ontslagbescherming. Zowel de werkgever als de werknemer nemen risico.

Overigens in sommige gevallen mag een werkgever zomaar ontslaan, ontslag op staande voet blijft altijd mogelijk mits aan bepaalde regels wordt voldaan en bij een tijdelijk contact loopt een contact af en volgens de regels is een niet verlening geen ontslag, maar het voelt wel als een ontslag. En leid wel tot verlies van werk en inkomsten voor de werknemer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Indien er een vastcontract is. Een contract voor bepaalde tijd verloopt van rechtswegen en hij werkt er nog niet zolang dus zal het wel een contract voor bepaalde tijd zijn. @carsrac
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling. Inderdaad ik trok het antwoord breder om zowel vaste en tijdelijke contracten mee te nemen, maar vast of tijdelijk maakt uit en dit is een duidelijk een situatie met alleen tijdelijke contracten.