Ook extra kosten met creditcard buitenland betaling?

Als ik gewoon via de bank geld over maak naar een rekening in Duitsland dan moet ik extra kosten betalen voor de transactie. Is dit ook zo als ik met een creditcard betaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Iets betalen met een credit card is in de regel gratis. Echter, de credit card maatschappijen rekenen nogal wat kosten door aan de winkelier. Daarom vragen sommige winkeliers (m.n. op internet) een toeslag voor creditcard betalingen.
Overigens: bankoverschrijvingen binnen de Eurolanden zijn gratis (als je de SHARED optie gebruikt; voor beiden geen kosten).
Utrecht
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt? Is dat al lang? Dat van dat SHARED bedoel ik? Heb nl. een paar jaar geleden in al mijn naiviteit een muts in duitsland besteld en moest prompt meer aan kosten betalen dan dat hele ding kostte. Wist toen ook niets van de shared optie.
Utrecht
13 jaar geleden
Dit is al een paar jaar zo.
De beschrijving is wat tricky: bij shared deel je de kosten tussen verzender en ontvanger. Je NL bank maakt duidelijk dat jij geen kosten hebt maar houdt in het midden of ook de ontvanger kostenvrij blijft. Maar dat is wel zo: EU besluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, dus het is niet zo dat ik dan de verkoper/ontvanger met een probleem opzadel?
Cryofiel
13 jaar geleden
*Mits* je IBAN en BIC gebruikt, en bedragen van en naar de Eurozone overmaakt, en de bedragen in Euro's zijn genoteerd, zijn overschrijvingen tot (ik meen) € 12500 gratis, voor zowel de verzender als de ontvanger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super, bedankt allebei!

Andere antwoorden (2)

Als je met een Credit Card betaalt, worden hier dikwijls kosten voor in rekening gebracht. Of dit in jouw geval zo is, hangt af van wat voor Credit Card je hebt. Dit kan namelijk verschillen per aanbieder. De meeste banken zullen hiervoor geen kosten in rekening brengen, de Visa Card van de ANWB volgens mij wel.
Je kunt dit meestal vrij eenvoudig vinden op de website. Of neem anders even telefonisch contact met hen op.

Overigens begrijp ik niet waarom je moet betalen voor een overschrijving naar Duitsland.
Als je in het bezit bent van de juiste gegevens (naam, woonplaats en IBANnummer en BIC-code) en het bedrag overschrijdt de Eur 10.000,- niet, dan zijn betalingen binnen Euro-landen gratis, mits je deze betaling doet via internetbankieren.
Ik zou je adviseren om even met je bank contact op te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd er wel rekening mee dat als je vanuit Nederland betaalt via creditcard naar bv USA dit in dollars gaat dus houd rekening met koerswisselingen!!!