hoe word de eindprijs van een klus berekend incl BTW?

Stel ik ben een tegelzetter.
Ik koop voor €200,- tegels en voor €20,- aan lijm. Ik koop bij de groothandel en betaal dus geen BTW. Mijn uurloon is €30,- en werk voor dit voorbeeld maar één uur.

Mag ik dan 200+20+30= €250,- en vervolgens daar nog BTW over berekenen ook al heb ik dat niet voor de materialen betaald?

En hoe werkt dat als ik de materialen bij een reguliere bouwmarkt koop en de BTW ervan kan declareren? Mag die dan wel over de totaalprijs berekend worden of alleen over het uurloon?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Erna55
7 jaar geleden
Bij de groothandel betaal je wel BTW....
ronron1212
7 jaar geleden
Je betaalde btw krijg je terug de btw die jij moet ontvangen van de klant moet je weer afdragen. Normaal maak je winst op materiaal lijkt me logisch dus is de af te dragen btw weer hoger dan die je zelf hebt betaald en terug ontvangen.

Antwoorden (2)

Een groothandel noemt prijzen zonder btw, maar bij het afrekenen moet wel degelijk die btw betaald worden! Die kun je later weer aftrekken (bij de belastingaangifte voor btw), waardoor je alsnog op de genoemde prijs uitkomt.

Je berekent de btw altijd over alle onderdelen van de prijs, dus materiaal, werkloon, eventuele voorrijkosten etc.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik heb hier namelijk een factuur liggen waarin alle materialen zonder btw bij elkaar worden opgeteld. Daarna word het uurloon erbij geteld. En vervolgens daar bovenop de BTW gerekend. Maar betekend dat dan niet dat ik BTW betaal voor materialen waar voor deze klusser in kwestie al BTW voor terug betaald is geworden? Is het dan niet zo dat de persoon voor 220 euro inkoopt (daarbovenop word dus 46,20 betaald maar dat krijgt hij weer terug) en ik dus die 46,20 in het eindbedrag wel betaal. Dat het bedrag van 46,20 zowel door de klusser in de winkel betaald word waarnaar hij het vergoed krijgt en door mij aan het eind van de rekening waarna hij het nog een keer kan declareren?
Inekez1
7 jaar geleden
Het is terecht dat jij, als eindgebruiker, de btw over de materialen betaalt. De klusser betaalt in de winkel ook btw over die materialen. Die kan hij verrekenen in de belastingaangifte btw (terugkrijgen of in mindering brengen op het te betalen bedrag). Maar in diezelfde btw aangifte moet hij ook de door jou aan hem betaalde btw opgeven en die moet hij betalen aan de belastingdienst. De eindgebruiker betaalt uiteindelijk de btw. Niet alleen over het materiaal, maar ook over de geleverde arbeid. De tegelzetter heeft dat correct berekend.
ronron1212
7 jaar geleden
Hij moet alle btw van de klus afdragen. Die btw komt ook boven op de verkoopprijs. Over de inkoop van de goederen heeft hij de btw terug gekregen. Dat hij geen winst wil maken over de goederen dat is niet slim. @wimkees
Het is m.i. eenvoudiger dan gedacht.
Er is geen verband tussen de btw die je al dan niet betaalt over je inkoop goederen en eventuele diensten.
Of je nu 0, 6 of 21% btw hebt betaald maakt niet uit.
Als je tegelt geldt een btwpercentage van 21 %. Te berekenen over de totale vergoeding. Als je bij voorbeeld totaal € 300 ontvangt moet je de btw daarin berekenen en afdragen, dus € 52,07. Op je factuur hoeft geen btw te staan tenzij je aan een ondernemer levert. Als je te veel btw vermeldt dan moet je die in principe ook afdragen.
Als je echter tegelt in een woonhuis dat er al jaren staat, dan is de van toepassing zijnde btw 6%.