Hoe komt het dat vrouwen minder verdienen dan mannen bij dezelfde arbeidsuren en hetzelfde werk?

Toegevoegd na 22 minuten:
En wat zou eventueel een oplossing kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De belangrijkste reden is (bij dezelfde arbeidsuren en hetzelfde werk) dat vrouwen niet/nauwelijks onderhandelen over hun salaris.
Over het algemeen geldt:
-vrouwen onderhandelen minder
-vrouwen werken parttime
-vrouwen kiezen de verkeerde studies
-vrouwen worden geen manager
ronron1212
7 jaar geleden
@Maarten2212 voor het zelfde werk en zelfde uren. Dus parttime, verkeerde studies en geen manager zijn niet van toepassing. Overigens er zijn meer en beter opgeleiden vrouwen dan mannen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 daarom gaf ik 'beter onderhandelen' ook als hoofdrede. De andere drie redenen gelden niet voor deze vraag, maar gelden meer in het algemeen.
ronron1212
7 jaar geleden
@Maarten2212 Staat er niet bij je schrijft
Over het algemeen geldt:
-vrouwen onderhandelen minder
enz
Reddie
7 jaar geleden
Waar haal je die stelling vandaan?
Volgens mij klopt je stelling niet.
Ik heb als vrachtwagenchauffeur gewekt met vrouwelijke collega's.
Die durfden vaak hun auto niet met de vorkheftruck te laden. Dat deed ik dus voor hen.
Ik deed dus meer werk voor hetzelfde loon.
Over welke beroepen heb je het dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie bijvoorbeeld dit artikel van gisteren: https://www.businessinsider.nl/emancipatie-gaat-tergend-langzaam-vrouwen-zijn-hoger-opgeleid-dan-mannen-maar-werken-en-verdienen-nog-steeds-minder/
En hier zie je een mooi grafiekje: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/02/vrouwen-25-30-jaar-verdienen-meer-dan-mannen-4568498-a1524481
Daaruit blijkt dat vrouwen tussen de 25-30 gemiddeld juist meer verdienen dan mannen per uur (rond de 2% à 3%). Maar dat het verschil daarna snel oploopt, tot rond de 22% minder dan mannen vanaf het 50e levensjaar.
@ronron1212, daar heb je gelijk in. Ik had het misschien duidelijker op kunnen schrijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ ronron, er kunnen wel meer hoger opgeleiden vrouwen zijn dan mannen maar hebben al deze vrouwen ook wel werk? Als ik ga kijken naar mijn directe omgeving ken ik meer hoog opgeleide vrouwen die thuiz zitten ( of onder hen niveau werken) dan hoogoogekeide vrouwen die een baan hebben die bij het gestudeerde niveau past. En ik tel best wel een aantal hoogopgeleide vrouwen in mijn omgeving.
Ik geloof dus niet dat je stelling helemaal juist is. Bij ons op het werk zijn er geen onderhandelingsmogelijmheden over het salaris dus de mannen en de vrouwen verdienen gelijk aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vrouwen onderhandelen anders en vinden andere dingen belangrijk. Waar een man onderhandelt voor eigen belang, onderhandelt een vrouw voor het algemene belang. Daarom onderhandelt een man harder en een vrouw zachter. Omdat het is niet in bedrijfsbelang om voor meer salaris te vragen voor jezelf zal een vrouw daar minder snel om gaan vragen.

Antwoorden (1)

Dat is nog een voortvloeisel uit de vorige eeuw. Mannen waren de (hoofd)kostwinner.
Wanneer een vrouw een baan had en ze trad op een gegeven moment in het huwelijk dan kreeg ze ontslag, want haar man had al een baan. Veel vrouwen werden in die tijd als kind naar de huishoudschool gestuurd, want men ging er vanuit dat ze zouden trouwen.
Later toen vrouwen mochten blijven werken na het huwelijk en er kwam een baby dan stopte ze zelf
met werken, want ze bleef thuis en ging voor haar kind zorgen. Vrouwen deden de huishouding en zorgden voor de kinderen. Daar hielden werkgevers met het salaris rekening mee. Een uitdrukking uit die tijd: “als een secretaresse niet bevalt dan moet ze weg en als ze wel bevalt dan moet ze ook weg”.
Een pensioenregeling was ook niet vanzelfsprekend voor een vrouw en al helemaal niet wettelijk geregeld, want haar man had al een pensioenregeling. En had de vrouw al wel een pensioenregeling dan had ze minder opbouw, want ze verdiende minder. Ik ben er daar één van.

Er verandert vandaag de dag wel e.e.a., maar nog steeds zijn er heel veel vrouwen die minder salaris ontvangen dan hun mannelijke collega’s. Dat vrouwen slechter onderhandelen, is niet de oorzaak van dit gegeven. Iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn, is nog steeds niet zo. En er zullen nog heel wat jaren overheen gaan voordat gelijke betaling een vanzelfsprekendheid is (misschien ooit in de toekomst wettelijke geregeld zoals ook bij het pensioen?).

Ik ben ook nog even gaan googlen en heb een interessant artikel voor je gevonden. Lees dat maar eens door http://www.emancipatie.nl/home/Emancipatie_algemeen/Intro_Emancipatie/Vrouw_en_werk/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het blijft een feit dat Nederland het slechter doet dan de rest van Europa. Dus mijn reactie is om het te zoeken in Nederlandse wetgeving en de Nederlandse houding van werkgevers en werknemers.