Kun je op vakantie naar het buitenland als je een schriftelijk verzoek hebt ontvangen om voor de kantonrechter te verschijnen?

Ik wist niet goed hoe ik mijn vraag kort en bondig kon stellen dus hierbij wat toelichting.
Ik heb mijn vriend een citytrip cadeau gedaan. Hij heeft schulden. Nu liet hij me zojuist een brief zien waarin staat dat hij gedagvaard wordt en verzocht wordt om op een bepaalde datum voor de kantonrechter te verschijnen.
Ik kreeg, eerlijk gezegd, bijna een hartverzakking. Ik heb zelf helemaal geen (ervaring met) schulden.
De datum van de dagvaarding valt tijdens onze vierdaagse vakantie. Ik heb gelezen dat als hij niet verschijnt op de zitting, de rechter hem "bij verstek veroordeelt".
Ik snap dat het geheel niet verstandig is om niet op te komen dagen maar ik vraag me toch af; kan hij uberhaupt op vakantie? Of is er een kans dat hij staande wordt gehouden op Schiphol omdat hij in een of ander opsporingssysteem staat genoteerd als wanbetaler?
Het betreft een schuld van bij zijn zorg verzekering.
Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Zo te horen is hij door de schuldeiser gedagvaard in een civiele procedure. Je bent als gedaagde niet verplicht te verschijnen in de procedure. De kantonrechter wijst dan een verstekvonnis. Dat houdt niets anders in dat de rechter dus geen rekening kan houden met eventueel verweer van de gedaagde, meestal wordt de vordering tegen hem dan toegewezen. Overigens verlopen dagvaardingsprocedures vaak schriftelijk. Fysiek verschijnen op de rolzitting is dan niet nodig. Zodra je als gedaagde (via je advocaat) een verweerschrift indient, ben je voor de wet verschenen in de procedure en is verstek dus niet aan de orde. Bekijk ook eens de volgende pagina, daar staat het duidelijk en uitgebreid beschreven hoe zo een procedure in zijn werk gaat: https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Rechtsgebieden/Civiel-recht/procedures/Paginas/Civiel-recht-Dagvaardingsprocedure.aspx Toegevoegd na 15 minuten: Hij kan dus gewoon op vakantie. Enkel voor schulden aan het CJIB en aan de Belastingdienst kom je in een opsporingsregister en kan je op de luchthaven worden 'tegengehouden'. Maar hij moet dus wel een schriftelijk verweer indienen. Vaak word je daarna nog opgeroepen voor een mondelinge zitting (dus niet te verwarren met de rolzitting waar je in de dagvaarding voor wordt uitgenodigd) maar ook daar ben je niet verplicht te verschijnen, al kan niet verschijnen wel in je nadeel werken. Overigens, ervan uitgaande dat het om een kantonzaak gaat, is deze link de juiste: https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Rechtsgebieden/Kanton/Procedures/paginas/dagvaardingsprocedure.aspx Als het om een kantonzaak gaat (vaak bij bedragen tot 25.000 euro, maar er zijn uitzonderingen) mag je zonder advocaat procederen. Maar kijk dat voor de zekerheid nog even goed na, als het goed is staat dat in de dagvaarding op welke wijze je moet verschijnen.

De zorgverzekeraar kan iemand aanmelden als wanbetaler bij het Zorginstituut Nederland. In opdracht van het Zorginstituut betaalt de Belastingdienst, zolang men als wanbetaler is aangemeld, de zorgtoeslag direct aan het CJIB. De achterstand valt dan onder belastingschuld. Kans op ‘uit de rij gehaald’ te worden loopt men als er een belastingschuld van meer dan € 2000 is. Bij reizen binnen de EU is er geen paspoortcontrole maar de belastingdienst houdt wel geregeld onaangekondigde acties op Schiphol. Aangezien bij reizen buiten de EU altijd het paspoortnummer wordt ingetoetst is de kans heel groot dat de douane een belastingschuld (van meer dan € 2000) ziet. Aan de hand van de hoogte van de schuld kunt u bepalen of uw vriend risico loopt. Maar niet verschijnen voor de kantonrechter als men een schriftelijk verzoek heeft ontvangen kan, men wordt dan bij verstek veroordeeld, hetgeen altijd ongunstig is. Er wordt niets ter verdediging naar voren gebracht. Als de rechter het verstek verleent, wordt de zaak voor een aantal weken aanhouden voor het wijzen van vonnis. Tijdens deze periode kan de gedaagde zich alsnog melden bij de rechtbank om het verstek te zuiveren. De procedure wordt vervolgens op de gebruikelijke manier voortgezet. Toegevoegd na 7 minuten: Er geldt bij beslag op de zorgtoeslag geen beslagvrije voet. Bij een laag inkomen kan dit tot gevolg hebben dan het totale inkomen lager is dan de beslagvrije voet. Er bestaat dan de mogelijkheid dat de kantonrechter op verzoek de beslagvrije voet van toepassing kan verklaren. Voorwaarde is wel dat de debiteur aantoont over onvoldoende middelen van bestaan te beschikken. Toegevoegd na 20 minuten: Dat laatste houdt dus in dat als het vorenstaan aan de orde is, het dubbel onverstandig is om niet op de zitting te verschijnen.

Bronnen:
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=44&#c133
http://www.zorgwijzer.nl/faq/regeling-wanbetalers

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100