Welke beroepen passen bij je als je graag later een wereldreis wilt maken en meer van de natuur te weten wilt komen?

Ik zou graag later een wereldreis willen maken en daar onderzoek doen naar bijvoorbeeld de noordpool.... welk beroep zou daar bij passen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geoloog en/of archeoloog

Antwoorden (1)

Geologen gaan op zoek naar delfstoffen. Met een dergelijk beroep kom je op de vreemdste plaatsen.

Geologie is de wetenschap die zich bezig houdt met de bestudering van de opbouw en het ontstaan van de aardkorst. Een Geoloog is iemand die deze wetenschap beoefent. Het onderzoek van een Geoloog wordt vaak gedaan door bodemonderzoek in een bepaald gebied, waarbij de geoloog monsters van de grond neemt en deze onderzoekt. Hierbij wordt dan bijvoorbeeld de samenstelling van de grond vastgesteld. De werkzaamheden van een Geoloog zullen dus deels in de buitenlucht plaatsvinden, bijvoorbeeld bij het nemen van bodemmonsters bij opgravingen, en deels binnen, waar een Geoloog bijvoorbeeld in een laboratorium de samenstelling van de grond vaststelt. Andere werkzaamheden van een Geoloog kunnen zijn: het maken van (3D-)grondmodelen, het in kaart brengen van een bepaald gebied en het interpreteren van gegevens en het vergelijken met andere data.

Het onderzoek van een Geoloog kan verschillende doelen hebben, afhankelijk van het bedrijf waar de Geoloog werkzaam voor is. Een Geoloog die werkzaam is voor een oliebedrijf zal werkzaam kunnen zijn op een olieplatform waar zijn werkzaamheden bestaan uit het onderzoeken en interpreteren van de bodem naar olie en het in kaart brengen van het oliewingebied. Zijn onderzoek is dan gericht op het winstoogmerk van de oliemaatschappij. Een Geoloog kan ook werkzaam zijn bij een infrastructuurbedrijf. Zijn onderzoek is dan gericht op het uitbrengen van een advies over de bodemkwaliteit op het gebied waar men bijvoorbeeld de weg wil aanleggen.

Ook het werkgebied van een Geoloog is afhankelijk van het doel van het onderzoek. Iemand die Geoloog wil worden moet rekening houden dat het beroep vaak niet louter in Nederland beoefend gaat worden. Er zijn veel gebieden waar geologisch onderzoek gedaan moet worden, bijvoorbeeld in berggebieden, bij gletsjers, bij de zee, bij rivieren of bij mijnen. Vooral bij vergelijkend onderzoek kan het zijn dat de werkzaamheden deels in Nederland en deels in het buitenland verricht moet worden.