Hoe zit dat, ziektewet en snipperdag?

Ik ben geopereerd aan mijn enkel en zit zes weken in het gips. Normaal gesproken werk ik in de buitendienst maar dat werk kan ik nu niet vervullen. Wel kan ik wat kantoorwerkzaamheden doen. Op vrijdag neem ik altijd een vrije dag ivm de kinderen. Nu gaf mijn baas net aan dat als ik op kantoor kom werken, terwijl ik in de ziektewet zit, en ik wil de vrijdagen vrijhouden, dat ik deze dan dus vrij moet nemen. Klopt dit??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bespreek dit met je Arbo . Stel je bent ziek . Je bent toch in staat wat werk te doen dan wordt er een % wat je nog wel kan doen minder vergoed door de verzekering aan je werkgever . Probeer in overleg een rooster af te spreken . Lukt dat niet dan werk je gewoon je oude rooster en ja gewoon vrij nemen op momenten dat je niet beschikbaar bent . Mogelijk een percentage vrij en een gedeelte snipperdag . Dat is afhankelijk in hoeverre je geschikt geacht wordt voor het werk. Berterschap

Antwoorden (1)

Allereerst: een "gewone" werknemer komt niet in de Ziektewet. Het is de werkgever die het loon doorbetaalt, niet het UWV.

Normaal gesproken zijn ziektedagen (dagen dat je door ziekte thuis moet blijven) geen vakantiedagen.

Jij bent nu echter een gedeeltelijk arbeidsgeschikte werknemer. Je werkt,
alleen op een andere locatie en met ander werk. Als je dan op een bepaalde dag niet kunt/wilt werken, moet je gewoon verlof nemen, zoals je anders ook gedaan zou hebben.

Je werkgever heeft dus gelijk.
Computoon