Kan het loonbeslag meer zijn dan het overgebleven,uitbetaalde salaris?

Er is loonbeslag gelegd op een inkomen en er gaat €700 naar de deurwaarder en er wordt €450 uitbetaald. Klopt dit of is er hier een fout gemaakt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het loonbeslag kan meer zijn dan de beslagvrijevoet / vrij te laten bedrag (dit is het deel van het salaris dat wordt uitbetaald). Maar als jouw loon het enige inkomen is in jouw huishouden en je een zelfstandige woning hebt, dan geldt in principe dat het vrij te laten bedrag minimaal 90 % van de bijstandsnorm is. Afhankelijk van je gezins-situatie zou dat minimaal 835 euro moeten zijn.

Als er nog een ander inkomen is, of als jouw woonkosten kunnen worden gedeeld, dan gelden er andere berekeningen.
Er wordt eerst gekeken wat in jouw geval het VTLB (vrij te laten bedrag) is en het overige deel van het loon gaat naar de deurwaarder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor meer informatie en een proefberekening voor de beslagvrije voet in jouw geval kun je kijken op de website van het Juridisch Loket.