Goede middag,ik heb vandaag een verbruik van ca 5500 kWh. Men heeft mij gezegd dat dit te hoog is. Bij wie kan ik hieromtrent informatie krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
ronron1212
7 jaar geleden
wat voor informatie?
Inekez1
7 jaar geleden
'vandaag een verbruik van 5500 kWh'?? Per dag? Of over het afgelopen jaar? Voor een huishouden of voor een bedrijf?
paulus811
7 jaar geleden
Heb je 2 hectare met paprikakassen? Dit verbruikt een klein dorp nog niet eens per dag.
Erna55
7 jaar geleden
Ik denk dat je je verbruik verkeerd afgelezen hebt.
tinus1969
7 jaar geleden
Wie heeft dat gezegd? 5500 kWh per jaar? Voor een gewoon huis? of iets anders?
Inekez1
7 jaar geleden
Ik ga er van uit dat het jaarverbruik bedoeld wordt. Je zegt niet 's morgens dat je verbruik van 'vandaag' xxxkWh is.
paulus811
7 jaar geleden
Zelfs een jaarverbruik voor een gewoon huishouden van 5500 Kw zou enorm zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
is er niet iemand stiekem een wietplantage op je zolder begonnen ??
Inekez1
7 jaar geleden
Volgens het Nibud is een jaarverbruik tussen 5000 en 6000 kWh tegenwoordig normaal voor een gezin met 3 of 4 kinderen: extra grote koelkast, vriezer, meerdere tv's, meerdere computers, tablets, mobiele telefoons die 2 keer per dag opgeladen worden, allerlei elektrisch speelgoed, dagelijks de wasmachine, droogtrommel en vaatwasser aan, elektrisch tuingereedschap...
Sommige mensen hebben ook nog een elektrische deken, waterbed, elektrische whirlpool in de tuin, elektrische vloerverwarming in de badkamer. Het bestaat allemaal, en kennelijk vindt zelfs het Nibud dat normaal. Maar of de vraagsteller een groot gezin heeft, of plantjes, of misschien een elektrische fiets of scootmobiel, of een elektrische auto, dat weten we niet.
tinus1969
7 jaar geleden
Aanvulling @Inekez1. Er zijn twee 'verborgen' stroomvreters;
1. Desktops, gamecomputers (en in minder mate laptops) gebruiken relatief veel stroom en staan lang aan. Vooral gameverslaafden hebben soms een verrassemde stroomrekening.
2. Oude koelkasten en vooral oude vriezers. Vervangen is aantrekkelijk want de besparing is snel terugverdiend.

Antwoorden (1)

Een jaarlijks energieverbruik van 5500 kWh ligt boven het gemiddelde. Maar een gemiddelde betekent dat er mensen (huishoudens) zijn die minder gebruiken en dus ook die meer gebruiken. Voor een groot gezin (6 personen) is het een gemiddeld jaarverbruik. Voor een eenpersoonshuishouden is het absurd hoog.

Ik neem aan dat je met je vraag bedoelt dat je vandaag het jaaroverzicht hebt gekregen/gezien waar een jaarverbruik van 5500 kWh op staat.

Het is goed om na te gaan waar het hoge verbruik vandaan komt. Electrische verwarming kan een oorzaak zijn voor een hoog verbruik. Verwarmen op gas is veel goedkoper. Ook airco, grote tv-schermen en oude koelkasten kunnen ongemerkt meer energie gebruiken dan je verwacht.