mag je een leasekoop auto van de baas overnemen?

Baas krimpt zijn bedrijf in ivm privéproblemen heb al een andere baan maar krijg nu geen auto van de zaak. Ik kom mijn baas dus tegemoet door niet moeilijk te doen mbt ontslagregelingen ed maar kost mij nu geld om een auto aan te schaffen. rij nu een auto die mijn baas zelf heeft gekocht en ik lease die van hem. Mag hij die auto mij "geven" ter compensatie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. De waarde van de auto wordt dan wel bij jouw inkomen opgeteld, en daar ga je dan inkomstenbelasting over betalen.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Geld die inkomstenbelasting ook wanneer je overloopt voor een symbolisch bedrag?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja want de belastingdienst hanteert de catalogus of dagwaarde van de auto
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ok bedankt!!
paulus811
7 jaar geleden
De cataloguswaarde zeker niet, maar wel de boekwaarde. Omdat de baas de auto zelf heeft gekocht, zal deze in de administratie een bepaalde waarde (aanschaf minus afschrijving) hebben.
"Geven" niet. Het verschil tussen economische waarde en het bedrag waarvoor je 'm krijgt wordt bijgeteld als belastbaar loon, als je nog werknemer bent als je 'm krijgt. Er wordt dan loonheffing ingehouden waarin je een veel lager nettoloon ontvangt in de maand dat je 'm krijgt. Maar niettemin blijft het een voordeel: je krijgt een auto die je het bedrag kost van "jouw belastingtarief" × de waarde van de auto.

Maar wat handiger is (als dat kan) is een afspraak maken met de werkgever dat je de auto krijgt op het moment dat je geen werknemer meer bent, dus daadwerkelijk uit dienst bent. Dan heb je 'm echt voor niets en is het effect hetzelfde als wanneer ik of een andere privepersoon jou mijn auto zou geven: ook geen fiscaal gevolg.

Toegevoegd na 4 uur:
"Een werknemer wil zijn leaseauto overnemen. Waar moet ik op letten?

(...)

Mag ik uitgaan van de boekwaarde?

Werkgever en werknemer mogen iedere prijs afspreken die zij willen. Als de werknemer de auto mag kopen voor een lagere prijs dan de waarde in het economisch verkeer, dan is het verschil belastbaar loon. Volgens de rechtspraak wordt de waarde van de auto als volgt bepaald:

 @   Kijk naar een van de bekende prijslijsten voor gebruikte auto’s (Eurotax ANWB/Bovag, Autotelex).
@    Kijk op één van deze lijsten naar de verkoopwaarde en particuliere waarde van de auto.
 @   Hanteer de laagste waarde.
 @   Als de auto aan de werknemer wordt verkocht zonder garantie en zonder servicebeurt, mag de werkgever hiervoor een bedrag op de koopprijs in mindering brengen.
 @   Wordt de auto voor een lagere prijs aan de werknemer verkocht, dan is het verschil belastbaar loon."
Computoon