De overlijdensrisico verzekering heeft een polis, dat kan een woekerpolis zijn, en daar betaal je premie voor. Een woekerpolis is een polis waarbij je meer premie betaald dan je terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het zo dat vaak bij een woekerpolis : 1 v/d geldslurpende onderdelen een overlijdingsrisico is van die woekerpolis.
Een verzekering heeft altijd een polis wat eenvoudig weg de voorwaarden zijn van dekking v/d verzekering.
Een woekerpolis bestaat uit verschillende ondedelen buiten overlijdingsrisk ook duistere beleggingen die zij voor jou doen en de kosten die zijn ook (zeer) variabel net als alle andere componenten die er voor zorgen dat je nagenoeg niets verdient en vaak zelfs (veel) geld verliest !
Zie bijvoorbeeld de kassa site over de woekerpolissen.

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal jaren geleden boden de banken een beleggingssysteem waarbij je aandelen kocht met een lening. Het idee was dat de aandelen voldoende op zouden brengen om de lening af te lossen en een leuk bedrag over te houden.

Wat de banken em tussenpersonen niet zo duidelijk vermeldden dat er bij de lening een overlijdensrisicoverzekering hoorde waarvan de premie eerst van de inleg afging waardoor de opbrengst uiteindelijk veel minder was dan voorgespiegeld. In veel gevallen was de premie hoger dan de inleg en ers de rest uit de portefeuille gehaald waardoor deze nog mer in waarde daalde. Bij de meeste woekerpolissen zou door de kosten van de overlijdensrisicoverzekering de eindopbrengst niet voldoende zijn om de lening af te lossen waardoor de mensen met een restschuld zouden blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overlijdensrisicoverzekeringspremie dient om het gat af te dichten tussen de afgesproken uitkering bij overlijden voor de einddatum en het belegde, tot dat moment gespaarde bedrag.

Als de beleggingen weinig opbrengen dan moet er een (te) groot deel van de inleg besteed worden aan de premie risicoverzekering. Dan komt van de mooie prognose dus geen spat terecht.

Als er bovendien veel geld toegaat naar de "kosten"dus provisie en winst van de verzekeringsmij en de tussenpersoon, dan wordt het helemaal een triest gebeuren of anders gezegd een misbruik van vertrouwen van mensen die goedgelovig er in gestonken zijn.