Is een zorgverzekeraar verplicht om een neuscorrectie te vergoeden? Ook als de chirurg aangeeft dat het medisch noodzakelijk is?

Mijn vorige verzekeraar Fbto weigerde namelijk, wou het wel doen maar zo goedkoop mogelijk en daar kon mijn chirurg niet in mee gaan, vergelijk het met een kipfilet kopen bij de Ah en er een Lidl prijs voor willen betalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verzekeraar de Lidl prijs laten betalen, en de rest zelf bijleggen

Antwoorden (1)

De zorgverzekeraar is verplicht om die zorg te vergoeden waar je volgens de polisvoorwaarden recht op hebt. Het hangt dus af van jouw pakket en de voorwaarden die daarbij horen of de ingreep wel of niet vergoed wordt.

Vanuit het basispakket wordt plastische chirurgie alleen vergoed in specifieke situaties. Dat is wanneer er sprake is van een duidelijke functiebeperking (bijvoorbeeld niet door je neus kunnen ademen), als er door ziekte, een ongeval of een geneeskundige behandeling sprake is van een verminking (bijvoorbeeld ernstige brandwonden, of als bijvoorbeeld met het weghalen van een kwaadaardig gezwel een deel van je neus ook weg is gehaald) of bij bepaalde aangeboren afwijkingen. Is er geen sprake van één van die categorieën, dan valt de plastisch chirurgische ingreep niet onder het basispakket.

Als de zorg niet vergoed wordt uit het basispakket, is het - als je een aanvullend pakket hebt - afhankelijk van de voorwaarden van je aanvullende verzekering. De voorwaarden voor de aanvullende pakketten mag een verzekeraar zelf opstellen. Als in de verzekeringsvoorwaarden niets is opgenomen over een neuscorrectie of over plastische chirurgie in z'n algemeenheid, dan hoeft de verzekering niets te vergoeden. Ook niet als de arts zegt dat het medisch noodzakelijk is. Een verzekering kan ook aanvullende voorwaarden stellen aan de vergoeding, bijvoorbeeld dat het alleen vergoed wordt als je de ingreep laat uitvoeren bij een speciaal daarvoor gecontracteerde zorgverlener, of dat er tot een bepaald bedrag vergoed wordt.

Aangezien ons niet bekend is wat de reden is voor deze ingreep én niet of je een aanvullend pakket hebt en zo ja welke, kunnen wij je hier niet vertellen welke voorwaarden jouw verzekering hanteert. Je zult dat zelf moeten opzoeken in de polisvoorwaarden. Bij elke verzekering tegenwoordig ook online te vinden, dat zoekt soms gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, en vergoeding tot een bepaald bedrag komt nog het meest voor.