Hoe zit het met inschrijven in een gemeente?

Ik heb sinds 2 maanden een huurcontract voor een studentenkamer. In deze gemeente heb ik me echter nog niet ingeschreven. Ook omdat ik nog het grootste deel van de tijd in mijn thuisgemeente ben. De wet zegt dat je je moet inschrijven op het adres waarmee naar aller redelijkheid aangenomen kan worden dat je het meest verblijft gedurende een halfjaar. Dat is dus mijn thuisgemeente. Maar nu wordt ik waarschijnlijk de hoofdbewoner van mijn studentenhuis, zodat rekeningen op mijn naam komen te staan. Ik denk er daarom over om mij in deze gemeente in te schrijven. Maar ik zag dat je dan een kopie van je huurcontract mee moet sturen. Daar staat echter op dat ik daar al 2 maanden woon (wat dus wel waar is, maar ik was de grootste tijd niet daar). Dit betekent dat ik een boete kan krijgen van ruim 300 euro omdat ik me niet binnen 5 dagen heb ingeschreven. Heb ik inderdaad kans op die boete als ik me nu nog ga inschrijven? Kan iemand me hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Antoni
7 jaar geleden
Als het waar is dat de wet zegt dat je je moet inschrijven op het adres waarvan naar alle redelijkheid aangenomen kan worden dat je daar het meest verblijft gedurende een halfjaar (waar staat dat?), dan vertel je toch bij het inschrijven in je nieuwe gemeente dat je de afgelopen twee maanden meer in je thuisgemeente was dan op het nieuwe adres?
Inekez1
7 jaar geleden
Dat is een regel die is opgesteld om illegaal wonen in vakantiewoningen tegen te gaan. Je mag niet een kamertje huren, je daar inschrijven en in de praktijk 11 maanden per jaar in een recreatiewoning wonen die daar niet voor bedoeld is.
tinus1969
7 jaar geleden
@Inekez1, de regel is ouder dan dat.
Het lastige is, dat je door die kamer te huren vaak ook verklaart dat je daar ook daadwerkelijk woont.

Antwoorden (2)

Op je huurcontract staat dat je de kamer al twee maanden huurt. Bewonen doe je vanaf het moment dat er staat ingeschreven. Geen probleem dus, inschrijven en bewonen vanaf de datum van inschrijving.
jc54
7 jaar geleden
Snel inschrijven bij de gemeente!
Die zullen niet moeilijk doen dat je al een kamer huurde terwijl je daar nog niet stond ingeschreven omdat je er niet zo vaak was.
Maar als je student bent en een uitwonende beurs krijgt, dan heb je pas recht op die uitwonende beurs vanaf de datum dat je volgens de gemeentelijke basisadministratie staat ingeschreven op een ander adres dan je 'thuis'-adres.