Mijn ex-vrouw en ik werkten allebei toen we gingen scheiden. Hoe zit het met eventuele pensioenverdeling?

Scheiding, pensioenverdeling bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Daar heb je toch wel een vermelding van gemaakt in je echtscheidingsconvenant. Heeft je advocaat je hier niets over verteld?

Antwoorden (1)

Het opgebouwde pensioen moet verdeeld worden, dit gebeurt pas wanneer men echt met pensioen gaat. Er kunnen natuurlijk al voor de definitieve scheiding afspraken gemaakt worden.
Het te verdelen pensioen is te splitsen in het ouderdomspensioen en het nabestaandenpensioen. Het basispensioen (AOW) hoeft niet gedeeld te worden met de ex-partner.
Ook als men gescheiden is, heeft men recht op een deel van het pensioen van de ex-partner. Dit staat in de Wet verevening pensioenrechten. Je krijgt, tenzij iets anders is afgesproken, de helft van het pensioen dat de partner tijdens het huwelijk heeft opgebouwd.
Naast een ouderdomspensioen kun je ook een nabestaandenpensioen opbouwen. Komt je partner te overlijden, dan wordt het pensioen uitgekeerd aan de nabestaanden. Overlijdt je partner nadat men gescheiden is, dan wordt er een bijzonder nabestaandenpensioen uitgekeerd.
Verevening pensioenrechten:
In deze wettekst staat dat men de helft van het ouderdomspensioen krijgt dat de ex-partner tijdens het huwelijk heeft opgebouwd.
Ook informeert deze wettekst over het nabestaandenpensioen en wie de pensioenen uitbetaalt. Tussenkomst van de rechter is niet nodig om dit allemaal te regelen.

Toegevoegd na 7 minuten:
De hoofdregel is dat het ouderdomspensioen dat tijdens het huwelijk is opgebouwd op basis van 50/50 verdeeld moet worden, dat wordt de standaardverdeling genoemd.
Hieruit volgt dat:
als beide ex-partners ouderdomspensioen hebben opgebouwd, beide pensioenen ook verdeeld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Mits anders is afgesproken door de beide partners in het echtscheidingsconvenant.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron, ja: er kunnen andere afspraken gemaakt worden vóór de scheiding, Tweede zin van het antwoord.
Dan wordt artikel 2 lid 1 van de Wet VPS gebruikt.
Herman zou dit zeker geweten hebben, men moet er heel wat handtekeningen voor zetten.
ronron1212
7 jaar geleden
Alleen maar onder het convenant dat daarna naar het pensioenfonds gestuurd kan worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet kán worden, maar móét worden. "Ingeval partijen de toepasselijkheid van deze wet hebben uitgesloten moeten zij een gewaarmerkt afschrift of uittreksel binnen een bepaalde tijd, overleggen aan het uitvoeringsorgaan. Indien dit wordt nagelaten kan deze overeenkomst niet aan het uitvoeringsorgaan worden tegengeworpen, zelfs indien de overeenkomst ingeschreven was in het openbaar huwelijksgoederenregister".
Herman moet dus voor de zekerheid nog maar eens goed nakijken en controleren of er bijzondere afspraken gemaakt zijn.