Werk als huishoudelijke hulp freelance, hoef je over de eerste 6000 euro per jaar geen belasting te betalen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Als je verder geen inkomen hebt klopt dat.
fisbel
7 jaar geleden
Houd er wel rekening mee dat je als niet verdienende partner een voorlopige teruggaaf hebt van circa € 1000. Als de € 6000 zou verdienen zijn deze inkomsten belastingvrij, maar 'verlies' je de uitbetaling van de heffingskorting van € 1000 Als je geboren bent vóór 1963 is dat ruim € 2000. Bovendien krijg je over de inkomsten een aanslag ZVW, per jaar variërend van circa 5%. Tenslotte is er het toeslagenverhaal. Vanwege de inkomsten als huishoudelijke hulp freelance lever je toeslaggeld in, bijvoorbeeld huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Hoewel de inkomsten dus 'belastingvrij' zijn tot een bedrag van € 6000 (ruim) kan het zijn dat je er onder de streep er maar de helft aan overhoudt
Voor de juiste berekening zijn meer gegevens nodig.

Antwoorden (1)

Ongeveer dat bedrag ja. Maar dat gaat wel over je héle inkomen, dus als je daarnaast een andere baan of een uitkering hebt, dan heb je al gebruik gemaakt van je heffingskorting.