Ik krijg 70% ziektewet word ik nog meer gekort als ik ga samenwonen?

Ik krijg 70% ziektewet volledig betaald door UWV, ik heb geen werkgever meer. De ziektewet is na ontslag in gegaan. Het is nog geen WIA uitkering want ben nu pas 1 jr ziek.Word ik nog meer gekort als ik samen ga wonen met m'n vriendin? Zij heeft wa-jong, en word niet gekort. Want we willen verder in ons leven maar de financiële kwestie hangt boven ons hoofd dat we dan misschien onder het belastbaar inkomen terecht gaan komen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (2)

Nee. Ziektewet- en WIA-uitkeringen zijn uitkeringen uit werknemersverzekeringen. Hiervoor is destijds premie betaald (door jouw werkgever) voor jouzelf. Daarom heeft samenwonen geen gevolgen voor deze uitkeringen.

Uitzondering: als er een eventuele toeslag op zo'n uitkering gegeven wordt (vanuit de Toeslagenwet) dan kan samenwonen er wel voor zorgen dat die toeslag geheel of deels vervalt. Zo'n toeslag kan namelijk gegeven worden als het totale (gezins)inkomsten onder het sociaal minimum komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er op de Wajong-uitkering een toeslag zou zijn gegeven, geldt daarvoor hetzelfde.
Computoon
7 jaar geleden
Houd er wel rekening mee dat je door samenwonen in een andere belastingschaal komt.