Bij dezelfde werkgever blijven werken na 3 bepaalde tijd contracten op basis van ZZP: kan dit?

Mijn bepaalde tijd contract verloopt begin volgend jaar. Mijn werkgever zou me graag houden, maar door een reorganisatie zijn ze verplicht om mijn functie intern eerst vacant te stellen.

Ze zouden wel openstaan voor de optie dat ik voorlopig aanblijf op ZZP basis. Maar kan dit? Zonder dat ik er 3 maanden tussenuit moet (anders kan ik net zo goed na 3 maanden weer een jaarcontract krijgen). We willen beiden graag dat ik mijn werk blijf uitoefenen na het aflopen van mijn contract...

Kortom, wat is er wettelijk mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. De Belastingdienst beoordeelt dit als een truuk van de werkgever om de werkgeverslasten te omzeilen. Ze bekijken iedere ZZP'er die voor een oude werkgever gaat werken bijzonder kritisch.

Als u aan kan tonen dat u andere opdrachtgevers krijgt en dat u andere werkzaamheden gaat uitvoeren dan dat u nu doet, dan is het mogelijk om te beargumenteren dat u wel degelijk als ZZP'er aan de slag gaat.

Maar aangezien u gewoon hetzelfde gaat doen zal de Belastingdienst dit (terecht) aanmerken als voortzetting van het dienstverband en de werkgever met naheffingen aanslaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus op de vraag: wat is er wettelijk mogelijk?

• een vast contract
• of na drie maanden weer opnieuw een tijdelijk contract
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is mogelijk. Je moet het eigenlijk zo zien dat je van een contract binnen een instelling (werken voor een baas) naar een eigen bedrijf gaat (zelfstandige zonder personeel) en jouw baas de uren als het ware bij jou inkoopt. Dit kan voor beide partije gunstig zijn, maar heeft ook wat haken en ogen wat betreft opbouw van pensioen, niet doorbetaald krijgen tijdens ziekte en/of vakantie enz. Zoek dit dus Goed uit. En als laatste: verricht je geen/minder uren werk, dan kun je dus ook alleen maar die gewerkte uren declareren. Terwijl je nu met een contract vast salaris ontvangt ongeacht je productie. Succes ermee!