Mag ik laden en lossen?

Ik ben 16 jaar en werk bij de albert heijn, maar laatste tijd vragen ze me steeds weer om eerder te komen zodat ik kan helpen met laden en lossen, alleen heb ik vaak rugpijn nadat ik dat heb gedaan.
Dus vraag ik me af mag ik als 16 jarige uberhaupt wel laden en lossen.
Laden en lossen betekent dat je nieuwe vulling uit de vrachtwagen haalt en bijvoorbeeld lege bierkrathes in de vrachtwagen doet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.7K
Amadea
7 jaar geleden
Gebruik jij je rug daarbij dan wel op de juiste manier? Niet krom gaan staan, maar op je hurken en met rechte rug weer omhoog als je iets van de grond moet tillen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ferme jongens, stoere knapen
Foei! hoe suffend staat gij daar!
Zijt ge dan niet welgeschapen,
Zijt ge niet van zessen klaar?
Schaam je jongen en los mee
Voor twee, houzee!
Erna55
7 jaar geleden
Natuurlijk mag je laden en lossen als je 16 jaar bent.
Het wordt tijd dat je je spieren leert gebruiken op een goede manier.
Dat je rugpijn krijgt heeft waarschijnlijk te maken met een verkeerde houding.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Wat doe je dan dat je daar last van krijgt? Ik ben een vrouw en ik heb van mijn 15e tot mijn 20e dagelijks de verswagen en de wagen van houdbaar gelost voor AH. Nooit problemen gehad. Alles staat op containerwagens of op dollies of rollies. Je hoeft niets te tillen. Alleen van de laadklep trekken en naar binnen rijden. Of moet je ook splitsen? In dat laatste geval til je waarschijnlijk verkeerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ehm.. voor we gaan roepen dat VS maar even aan moet pakken, zou ik graag even willen weten of hij vaker last heeft (gehad) van rugklachten of andere klachten, hoe erg de ontstane klachten zijn (is het vooral spierpijn, of beperkt het je echt?) en - inderdaad - of hij zijn rug recht houdt bij het tillen en zo de kracht uit zijn benen optimaal gebruikt.

Antwoorden (1)

Vaker doen, gaat de rugpijn wel over. Met zestien mag je gewoon matig lichamelijk zwaar werk doen.

Laden en lossen mag nog niet als je 13/15 bent, maar voor 16/17-jarigen komt het niet meer in het rijtje met dingen die je niet mag voor. Wat betekent dat het mag.

Maar zeker als je nooit echt serieus zwaar werk hebt gedaan of gesport, kan dat de eerste tijd goed tegenvallen. Heel belangrijk is dat je leert hoe je goed moet tillen en bukken. Helaas doen ze dat op het werk niet altijd, maar op Internet kun je er veel informatie over vinden. Over het algemeen gedlt : til (en trek en duw) met je benen, niet met je rug.