Komen er extra kosten bij uitwondebeurs?

Hallo ik had een vraagje!
Ik wou me bij me vriend in schijven hij woont gewoon thuis (bij zijn moeder en stiefvader en zusje in ) zijn stiefvader heeft eigen bedrijf in andre gemeenten en ze woonen gewoon in een huurwoning. Zelf hoef ik geen huur te betaalen als ik me bij hun in schijf.

Allen mij vraag is moet ze nu extra belasting geld betaalen? En hoeveel zou dit zijn?

Hoop dat iemand mij kan helpen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Inekez1
7 jaar geleden
Je hebt het over inschrijven, ga je er ook wonen? Als je er alleen wil inschrijven om een uitwonende beurs te kunnen ontvangen, zonder dat je er echt gaat wonen, dan is dat fraude. Je zult de eerste niet zijn die flink in de problemen komt door dit soort constructies.

Antwoorden (2)

Als zijn ouders geen uitkering hebben (en ook geen huursubsidie) mag je daar gerust komen wonen. Dat zal geen financiele consequenties voor ze hebben. Alleen wanneer zij huursubsidie ontvangen, zou het daar gevolgen voor kunnen hebben ; zoek dat tevoren wel goed uit.

En je hoeft geen huur te betalen zeg je, maar je maakt natuurlijk WEL kosten (eten, wassen, douchen, toilet, verwarming etc; zelfs als ze je niks vragen, is het niet meer dan normaal dat jij daar een bijdrage in betaalt, waarbij iets van 75-100 euro per maand een heel redelijk minimum bedrag is. Dat geeft je ook iets meer vrijheid om te bepalen wat je, bijvoorbeeld, wilt eten en drinken, zodat je je niet altijd te gast hoeft te voelen. Je uitwonende beurs is om en nabij de 185 euro, (uitwonende min basis) , dus dat geld kun je prima gebruiken om "uit te wonen" in deze situatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iemand zij iets over extra belasting betaalen ? En of gbtl extra kosten
Inekez1
7 jaar geleden
Gbtl? Je bedoelt denk ik gblt, de waterschapsheffingen. In mijn regio rekenen ze een 1-persoonshuishouden, of een 2-persoonshuishouden, of een meerpersoonshuishouden. Ze zijn daar al met 4, dus dat zal niet meer uitmaken.
Als jij op hun adres staat ingeschreven, dan tellen al jouw inkomsten mee voor hun huishoudinkomen. Dat kan gevolgen hebben voor belastingen, toeslagen (huurtoeslag / zorgtoeslag), waterschapsheffingen, eventuele kwijtscheldingen gemeentebelastingen, etc. Dat moet je van te voren met elkaar goed narekenen, en ook inschatten hoe de situatie over bijvoorbeeld een half jaar zal zijn. Ga jij een bijbaantje nemen, je vriend of zijn zusje misschien? Als het ineens niet zo goed meer gaat met het bedrijf van de stiefvader, kan het zijn dat ze zonder jouw inschrijving in aanmerking zouden komen voor bijstand, toeslagen of iets dergelijks, en met jouw inschrijving ineens niet meer. Dat soort gevolgen kunnen groter worden dan het financiele voordeel van je uitwonende beurs.