aangifte programma IB. Vader woont samen met zoon, ouder dan 27. Zijn elkaars fiscaal partner, maar hoe voer je dat in?

via de verschillende vragen die het programma stelt kom je niet tot fiscaal partner. Oplossing??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, in de toelichting bij deze vraag staat uitdrukkelijk dat er sprake is van partnerschap als beide ouder zijn dan 27 jaar. Dus als deze toelichting klopt dan zou het programma ook tot deze conclusie moeten komen. Het lijkt dus of er een tegenstrijdigheid zit in het aangifteprogramma en de bijbehorende toelichting.
fisbel
9 jaar geleden
U heeft geen samenlevingscontract met vader. U heeft geen gezamenlijke eigen woning. U heeft ook geen pensioenvoorziening op elkaar. Dan komt de vraag: Stond een minderjarig kind van 1 van u ingeschreven op hetzelfde adres? als het antwoord NEE is bent u geen fiscaal partners van elkaar. Als het antwoord JA is, bent u wel fiscaal partners van elkaar. N.B: ouder en kind jonger dan 27 jaar 'zonder iets' zoals samenlevingscontract of gezamenlijke eigen woning, moeten bij de vraag: woont u samen NEE invullen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk valt het onder regeling ook vorig jaar fiscaal partner.
Mocht het zo zijn de vader en zoon fiscale partners voor IB willen zijn, dan zo invullen dat je fiscale partners bent.

Antwoorden (1)

De eerste vraag getrouwd Nee
2de samenwonen Ja
3de heel jaar Ja
Daarna heb ik voor de rest Nee
En op de vraag vorig jaar ook fiscaal partner heb ik Ja
En dan kom ik op fiscaal partner voor de IB.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dus je bent fiscale partners als je het vorig jaar ook was of als je samen een eigen huis hebt of als je samen een minderjarig kind op voed. Natuurlijk heb ik enkele aannames moeten doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je duidelijke reactie. Maar hoe gaat het als het kind vorig jaar 26 was en toen dus nog geen partner? Het lijkt me dat het aangifteprogramma niet helemaal juist is. Of de toelichting is fout, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk want er staat uitdrukkelijk en afzonderlijk gemeld dat in deze situatie wel partnerschap bestaat!
En het zal toch niet de bedoeling zijn dat je onjuiste antwoorden invult om het goede resultaat te bereiken?? groeten, Teun
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de toelichting bij de vraag over samenwonen is duidelijk.
Wel is er sprake van dat je ook naar vorig jaar dient te kijken.
Je dient de vragen in het aangifteprogramma op de juiste manier in te vullen. Maar er zijn van die grensgevallen waar bij in het aangifteprogramma niet aan gedacht is.
Heel strict is vanwege het feit dat vorig jaar de zoon nog 26 jaar was, dus geen fiscale partner ook in dit jaar geen fiscale partner. Het loont moeite om dit bij de belastingdienst na te vragen, want de fiscale partnerregeling is zo ingewikkeld, dat in dit geval de belastingdienst voor dat de aangifte wordt gedaan graag zeker wil zijn of wel of niet sprake is van fiscaal partnerschap. Mocht iemand je helpen bij het doen van de aangifte IB neem dan de beslissing van de belastinginspecteur over de fiscaal partnerschap mee.
fisbel
9 jaar geleden
De aanname van vragensteller dat ouder en kind (ouder dan 27 jaar) fiscaal partners van elkaar zijn, is zeer waarschijnlijk onjuist. Bij het invullen moet bij de vraag: woont u samen met JA worden geantwoord. Stond u heel 2014 op hetzelfde adres ingeschreven als uw huisgenoot: JA. ALS op de volgende 7 vragen in het programma met NEE wordt geantwoord is er géén fiscaal partnerschap. De reden is te vinden onder het vraagteken bij: woonde u samen? Bij toelichting staat:
Woonde u in 2014 samen met uw kind of met uw vader of moeder? En voldeed u aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap? Dan bent u alleen fiscale partners als u allebei 27 jaar of ouder was op 31 december 2013. Hier wordt kennelijk niet voldaan aan 1 van de 7 voorwaarden voor fiscaal partnerschap. Conclusie – bevestigd door het programma – Er is GEEN fiscaal partnerschap tussen vader en zoon.