Moet je achteraf belasting betalen wanneer je onder de €10.000,- op jaarbasis verdient en bij 2 banen tegelijk loonheffingskorting toepast?

Ik ga een uitzendklus doen voor zo'n €50,-. Ik heb daarnaast een 0-urencontract bij een werkgever waar ik elke week werk. Bij deze werkgever wordt geen loonheffing ingehouden. Ik zal dit jaar zeker niet meer verdienen dan €10.000,- en, net als vorige jaren, geen aangifte doen (loont niet, want krijg niks terug, en heb afgelopen jaren ook geen blauwe envelop gehad). De vraag luidt nu: is het een groot probleem wanneer ik bij deze uitzendklus loonheffingskorting toepas? Of zal de Belastingdienst me niet meteen een aanslag sturen op basis hiervan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Het is niet volgens de regels als u bewust de heffingskorting dubbel laat toepassen. Natuurlijk moet u bijbetalen als uw inkomen €10.000 is en u de heffingskorting op beide banen hebt gekregen. Voor mijn gevoel speculeert u een beetje erop dat de Belastingdienst u 'vergeet”

Het dubbel laten toepassen van de algemene heffingskorting is een keuze. Deze keuze zou niet mijn keuze zijn. Zo weinig mogelijk belasting betalen is volkomen legaal. Maar zo weinig mogelijk belasting betalen door regels te overtreden is niet legaal. Een stapje verder – heet dat niet fraude?
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U chargeert hier ogenschijnlijk wel enigszins door te insinueren dat ik de kant van fraude zou opgaan. Ik meen uit uw antwoord wel te kunnen opmaken dat het beter is aan het eind van het jaar deze - vermoedelijk - teveel betaalde belasting terug te vragen, dan twee keer de heffingskorting toe te passen. Ik dank u nochtans hartelijk voor uw antwoord.
Als je in een kalenderjaar zo'n € 10.000 (gelijkmatig over het jaar gespreid) verdient zonder inhouding van loonheffing dan is zit er m.i. iets niet goed.
Als er ondanks toepassing van de algemene heffingskorting loonheffing op de hoofdbaan wordt ingehouden dan is een extra inkomen van bruto van € 50 op zich geen reden om aan een bijbetaling van inkomstenbelasting te denken.
Pas als de bij te betalen inkomstenbelasting hoger is dan € 45 dan moet je bijbetalen.
Bedenk wel dat het niet ontvangen van een blauwe envelop altijd voordelig is. Het kan ook zijn dat je belasting terug kan krijgen en als je geen aangifte doet, dan verspeel je dat recht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw antwoord. Kan ik hieruit opmaken dat u adviseert de loonheffingskorting bij deze tijdelijke klus niet toe te passen, en evt. aan het eind van het jaar belasting terug kan vragen?