Je toetsingsinkomen - op basis waarvan eventuele toeslagen worden berekend - is in principe de schatting die je zélf doorgeeft. Wanneer je dit niet doet, zal de Belastingdienst uit gaan van het inkomen zoals is opgegeven bij je aangifte inkomstenbelasting over het afgelopen jaar. Bij en stabiel inkomen is dat een probleem, maar bij wijzigingen van je inkomen is het dus altijd verstandig om je gewijzigde inkomen zelf door te geven.

Je toetsingsinkomen oor de definitieve berekening van je toeslagen is altijd je belastbaar inkomen van het jaar waarin je de toeslag hebt ontvangen. Dit wordt du pas achteraf berekend. Ook dat gaat op basis van je aangifte.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze komen er dus aan via jou. Als je geen aangifte doet, krijgt de Belastingdienst echter wel informatie over je inkomsten wanneer je tenminste in loondienst werkt of een uitkering ontvangt. Dat is immers dezelfde informatie die in je vooringevulde aangifte staat. Deze informatie krijgen ze van je werkgever of uitkeringsinstantie.

Toegevoegd na 1 uur:
Oeps: *bij een stabiel inkomen is dat GEEN probleem (bedankt, Jodokus!)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies12
Eerste alinea van je antwoord: Bij EEN stabiel inkomen is dat GEEN probleem...etc.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oeps, zie het nu pas. Bedankt, ik voeg het even toe!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u voor de goede uitleg.
Weet nu wat te doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hm, ik zie nu dat er meer letters zijn weggevallen in mijn antwoord. Dat is al een tijdje een probleem met m'n schermtoetsenbord. Gelukkig waren de andere letters niet zo cruciaal. En Katharina: fijn dat je ermee verder kunt. Uit onder meer vragen hier maar ook diverse fora blijkt toch dat te vaak mensen er niet aan denken wijzigingen in hun inkomen door te geven bij de Belastingdienst. Als je inkomen lager uitvalt dan het inkomen waar de BD je toeslagen op baseert is dat niet zo'n probleem, omdat je dan achteraf alsnog een nabetaling krijgt van de toeslagen waar je recht op had. In het slechtste geval zou je erdoor in de schulden kunnen komen, maar dit wordt dan achteraf gecorrigeerd. Een groter probleem is het vaak als mensen ineens een hóger inkomen hebben en dit vergeten door te geven. Dan loopt hun huur- en/of zorgtoeslag gewoon door, en blijkt achteraf dat ze hier geen recht op hadden zodat het terugbetaald moet worden. En dát is waar mensen vaak mee in de problemen komen. Als je dus niet zeker weet wat je inkomsten zullen zijn, kun je dus over het algemeen beter je inkomen wat lager inschatten, dan krijg je het jaar daarop nog een leuk extraatje.