Hoe verwerk ik een kredietkaartschuld in de belastingaangifte?

Ik heb een kredietkaart. Die heb ik zo ingesteld dat alles wat ik daarmee betaal op de eerste werkdag van de volgende maand wordt afgeschreven van mijn betaalrekening. Op die manier betaal ik geen rente over de uitgaven die ik met mijn kredietkaart doe.

Voorbeeld: begin december bestel ik kerstkado's en boek ik een kerstarrangement in een hotel in een mooie stad. Ik betaal met mijn kredietkaart. Vanaf begin december heb ik daardoor een kredietkaartschuld van, laten we zeggen, € 2000.

Laten we zeggen dat er op de daaropvolgende 1 januari een bedrag van € 2600 op mijn betaalrekening staat.

Op 1 januari heb ik dus een saldo van € 2600 op de betaalrekening, en een schuld van € 2000 op mijn kredietkaart.

Op 2 januari wordt de kredietkaartschuld ingelost vanaf de betaalrekening. Vanaf 2 januari heb ik dus geen kredietkaartschuld meer, en staat er nog € 600 op de betaalrekening.

Welke bedragen geef ik nu op in mijn belastingaangifte?

Moet ik het saldo van € 2600 melden, en mag ik de kredietkaartschuld van € 2000 aangeven als "verrekenbare schuld" (of hoe dat dan ook moge heten), zodat er netto € 600 bij mijn vermogen wordt opgeteld (van belang voor de vermogensrendementsheffing)? Of moet ik alleen het saldo van € 2600 melden, en kan ik helaas niets doen met de kredietkaartschuld, ook al heeft dat tot gevolg dat ik dan meer vermogensrendementsheffing moet betalen?

Samengevat:
Kan ik iets nuttigs doen met de kredietkaartschuld op de belastingaangifte?

9 jaar geleden
1K
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat weet ik. Overigens wordt alleen naar de stand op 1 januari gekeken; de stand op 31 december is al een tijdje niet meer van belang. Maar goed. Op 1 januari heb ik in mijn voorbeeld € 2600 saldo, maar ook € 2000 schuld. Vallen die tegen elkaar weg, zodat ik een "netto" saldo van € 600 overhoud (wat financieel gezien rechtvaardig zou zijn), of heb ik toch echt € 2600 saldo is is de schuld niet relevant?

Het beste antwoord

Wat in elk geval niet mag: de schuld verrekenen met het positieve saldo.
Het positieve saldo vermelden bi overige bezittingen – box 3.
De schuld vermelden bij schulden – box 3.

N.B: waarschijnlijk heeft de schuld geen invloed op de aangifte. Er is immers bij schulden een drempel van € 2900. Een schuld van € 2000 is onder de drempel. De schuld vermindert het vermogen niet. Als er andere schulden zijn heeft de € 2000 uiteraard wel invloed op de aangifte.
fisbel
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Oké, dankjewel. Begrijp ik het goed dat het een ander verhaal zou zijn als ik een duurder hotel zou hebben gekozen (en meer saldo zou hebben gehad)? Dus nu:
Saldo:   € 2600
Schuld: € 2000
Resultaat: schuld onder de drempel, dus het vermogen is € 2600. Duurder hotel:
Saldo:   € 3600
Schuld: € 3000
Resultaat: schuld boven de drempel, dus het vermogen is € 600. Correct?
fisbel
9 jaar geleden
De berekening is niet correct. De drempel wordt bij schulden altijd toegepast. Juiste berekening vermogen:
Het vermogen is eerst € 3600. De drempel bij schulden is € 2900 Er resteert € 100 schuld. (3000 – 2900) Het vermogen wordt nu € 3500 (3600 – 100) Een en ander te controleren door deze bedragen in de aangifte bij box 3 te zetten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Aha, het is dus een drempel die je altijd van je schuld moet aftrekken. Ik dacht dat het een drempel was in de zin van als je eroverheen komt, dan telt alles mee.
fisbel
9 jaar geleden
U trekt nu de goede conclusie.
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedankt voor deze bevestiging!

Andere antwoorden (2)

Schulden boven het drempelbedrag mag je in mindering brengen op je vermogen in box3. Dat drempel bedrag is echter redelijk hoog 2.900 per persoon en als je een fiscale partner hebt samen 5.800.

Als je vermogen hebt, is het fiscaal gezien dus niet handig om kleine niet verrekenbare schulden te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om de schuld op het toetsingmoment. En dat is 1 januari. Het hele bedrag geeft U op in uw belastingaangifte. En U mag alle schulden bij elkaar op tellen.
Alleen vanwege de drempels dient u in dit geval geen belasting te betalen over box 3.
Dus er is geen aftrek mogelijk vanwege schulden.
Natuurlijk dient U ook alle bezittingen bij elkaar op te tellen.

Mogelijk dat U in een niet-denkbeeldig situatie wel boven de drempelbedragen uitkomt.

Mijn inschatting is dat de belastingvoordeel te klein is om er iets mee te doen. Dit komt door de drempelbedragen.

Maar wees eerlijk en dat kan je een belastingvoordeel opleveren.