Is mijn oud werkgever aan te spreken op toename in (niet vergoede) reiskosten?

Wij zijn verkocht aan een nieuwe werkgever op basis van gelijke condities/gelijke voorwaarden.
Hierbij treedt voor mij een grote toename in reiskosten op (van 20 km enkele reis naar 140 km enkele reis) die vooralsnog door geen van beide partijen ingevuld wordt.
Wie kan ik aanspreken op een tegemoetkoming in deze kosten en voor welke tijdsduur?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

In het algemeen gesproken:

"De overdrager is hoofdelijk aansprakelijk, naast de overnemer (de nieuwe werkgever), voor verplichtingen tegenover medewerkers die zijn ontstaan voor de datum van de overname. Een medewerker kan dus niet alleen de nieuwe werkgever aanspreken (2.8.2.2.), maar ook de vorige werkgever voor het niet nakomen van verplichtingen van voor de overname. Het aanspreken van de vorige werkgever kan echter niet meer nadat een jaar na de overname is verstrekken (art 7:663 BW)."

Je zou dus zowel de 'oude' als de 'nieuwe' werkgever kunnen aanspreken.

Hier lijkt me echter wat anders aan de hand.

Zou je, op basis van de regels die gegolden hebben bij de 'oude' werkgever ook 140 km enkele reis vergoed hebben gekregen als je die woon-werk reisafstand had gehad? Zo ja, dan zou de nieuwe werkgever deze ook moeten betalen, zolang er niet iets anders is overeengekomen. (Dat 'overeenkomen' hoeft niet op individuele basis te gebeuren, dat kan ook volgen uit een overleg met de ondernemingsraad bijv. Daar zijn ook weer regels voor.)

Je zou die 140 km enkele reis voor woon-werkverkeer ook vergoed moeten krijgen, als dit in de arbeidsovereenkomst/het personeelsreglement/de CAO van de 'nieuwe' werkgever staat.

Ik acht de kans echter klein dat je 140 km enkele reis voor woon-werkverkeer vergoed krijgt. Bij veel bedrijven houdt het op boven de 30 km enkele reis. Als je gaat verhuizen om dichterbij je werk te gaan wonen, mag de werkgever wel onder fiscaal vriendelijke voorwaarden de verhuiskosten vergoeden. Ook dat is hij overigens niet verplicht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is geen wettelijk recht op compensatie van hogere reiskosten als het bedrijf verhuist; een reiskostenregeling is wettelijk ook niet verplicht.

Toegevoegd na 5 uur:
Wat je m.i. het eerst zou kunnen doen, is het opzoeken van de regels voor woon-werkverkeer zoals die bij de "oude werkgever" golden. Het is redelijk dat (zolang niets anders is afgesproken met de.nieuwe werkgever) je een vergoeding krijgt op basis van die oude regels en tot een (zeer waarschijnlijk daarin opgenomen) maximaal aantal km's enkele reis.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de uitleg. Ik had veel hiervan inmiddels al terug kunnen vinden in de CAO. Er zijn in mijn geval inderdaad geen regelingen waar ik rechten aan kan ontlenen. Ik zal het moeten hebben van billijkheid/redelijkheid van beide werkgevers. Veel mooier gaat het niet worden helaas.