Kan de curator mijn legitieme portie opeisen?

Drie jaar geleden ben ik failliet gegaan en dat loopt nog steeds.
Vorig jaar is mijn vader overleden en binnenkort komt de erfenis vrij.
Er is een testament waarin ik onterfd ben en alles verdeeld wordt onder mijn 3 kinderen (2 meerderjarig en 1 minderjarig).
Ik wil niet dat het geld waar mijn vader zo hard voor gewerkt heeft bij de curator terecht komt, is er een manier om binnen de wet het hele bedrag naar mijn dochters te laten gaan?
Volgens de notaris kan de curator mijn legitieme portie opeisen en zal hij dat ook niet nalaten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee daar ontkom je niet aan.
Poet
7 jaar geleden
Jouw vader kan/kon jou niet onterven meen ik
Poet
7 jaar geleden
Nee dat klopt niet.
Een ouder kan zijn kind in zijn testament wel degelijk onterven. Toch kan het kind dan een deel van de erfenis van zijn ouder opeisen. Dat deel is de legitieme portie waarop het kind altijd recht heeft. De legitieme portie bestaat alleen uit geld.
Maar dat hoef je als kind normaliter dus niet te doen.
In hoeverre je ihkv je faillissement verplicht bent om het op te eisen weet ik niet
Poet
7 jaar geleden
Dit is een vergelijkbare situatie:
http://www.huveradvocaten.nl/nieuws-en-uitleg/nieuwsbrief-artikelen/kan-een-curator-de-verwerping-van-een-nalatenschap
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hoe jammer het ook voor jou is, de curator moet voor de rechten van de schuldeisers opkomen, en zal dus proberen de legitieme portie op te eisen

Antwoorden (1)

Een curator kan beroep doen op de ‘erfrechtpauliana’: Als de schuldeisers klaarblijkelijk benadeeld zijn door de verwerping van de erfenis, kan hij de rechtbank verzoeken de nalatenschap, mede in het belang van de schuldeisers, te vereffenen. De schuldeisers kunnen hun vordering dan indienen bij de vereffenaar.

De curator kan geen beroep doen op de de "faillissementspauliana". Het erfrecht bepaalt expliciet dat een verwerping van een nalatenschap niet op grond van benadeling van een of meer schuldeisers vernietigd kan worden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies. Je kunt wel niet willen dat het geld naar de schuldeisers gaat, maar het is gewoon geld van JOU dat JIJ al hbt uitgegeven, en dus gebruikt kan worden voor de aflossing van JOUW schuld. Volkomen terecht en logisch.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Marleen,
Het geld heb IK niet verdiend maar mijn VADER, HIJj hoeft na zijn dood niet voor MIJN schulden op te draaien, als je buiten je eigen schuld in faillisement bent gekomen is het niet zo logisch dat je fluitend je geld inlevert.
Ik wens je in iedergeval geen (persoonlijk) failliet toe.