wat kun je doen tegen een werkgever die je heeft onslagen en vervolgens in een vakblad schrijft dat er niemand is ontslagen ?

Mijn voormalige werkgever heeft mij en nog 6 anderen ontslagen voor een fusie ( wat al strafbaar is )
Vervolgens staat er in het enige vakblad binnen de branche waar ik werkzaam was dat iedereen is meegegaan na de fusie ?!
Ook heeft hij gelogen tegen mijn advokaat dat er geen fusie komt maar binnen 3 maanden na mijn ontslag was er dan toch een fusie ,
Vervolgens kom ik er nog achter dat binnen 26 weken er een nieuw man op mijn functie zit

Mag dit zomaar

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ontslag in Nederland kan in Nederland nooit zomaar . Globaal hier de mogelijkheden . Opstaande voet. : alleen na belediging of bedreiging van je baas of z'n familie of van je collega's , diefstal ( wel bewezen ) werk weigering ,na herhaalde waarschuwingen toch te laat komen of bewust veiligheid instructies niet uitvoeren bij deze situaties mag een rechter toetsen op het wel correct was . Dan op economische gronden dus de zaak kan je niet meer betalen dan moet de UWV wel toestemming geven . / het lijkt mij dat dit is gebeurd ?!? Dan kan je ook nadien nog in beroep gaan \ of met wederzijds goed vinden ( vaak het beste \ Of via de kanton rechter een vaak pijnlijke onduidelijke weg ( slechte wetgeving ) die niemand meer kan inschatten . Dan natuurlijk staken onderneming . Of dood ondernemer ( eenmans zaak) of na 2 of drie jaar ziekte medewerker . Bij twijfel raadpleegde advocaat . Succes

Antwoorden (1)

Deelantwoord inzake de laatste vraag:

Als er aan jouw werk een einde is gekomen door ontslag d.m.v. een ontslagvergunning van het UWV dan mag dit niet zomaar. Dan MOET de werkgever je met voorrang je oude werk aanbieden als daarin een vacature ontstaat. Een uitzendkracht "neerzetten" mag dan ook niet. Anders vervalt de ontslagvergunning. Dit wordt de wederindienstnemingsvoorwaarde genoemd.

Van de site van het UWV:

"Heeft u een ontslagvergunning gekregen vanwege bedrijfseconomische redenen? Dan hoort daarbij de wederindiensttredingsvoorwaarde. Die houdt het volgende in: is er weer werk in het eerste half jaar (binnen 26 weken) na het verlenen van de ontslagvergunning? En gaat het om werk dat uw ontslagen werknemer eerst deed? Dan moet u hem dit met voorrang aanbieden. Als u dat niet doet, vervalt de ontslagvergunning. Dat betekent dat het ontslag nietig wordt verklaard. De ex-werknemer is dan al die tijd bij u in dienst gebleven en zijn arbeidsovereenkomst is blijven doorlopen. Uw ex-werknemer kan dan ook aanspraak op zijn baan en kan het achterstallige loon over deze periode eisen. Dit gaat via de kantonrechter.

Voorwaarden bij verplicht in dienst nemen

U neemt een ontslagen werknemer opnieuw in dienst onder de bij u gebruikelijke voorwaarden. Is er een meningsverschil tussen u en de werknemer over deze voorwaarden? Dan kunt u dit voorleggen bij de kantonrechter. Dit geldt ook voor de werknemer."

Hoe dit te realiseren is, weet ik niet. Een advies is om juridische hulp daarbij in te schakelen. De leugens in de media ("creatief omgaan met de waarheid") zou ik laten voor wat ze zijn.
Computoon