Moet je belastingaangifte doen als het blijkt dat de bijdrage ZVW onder de 48 euro is?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/moet_ik_aangifte_doen

Hier staat dat wanneer je minder dan €48 moet betalen het indienen niet noodzakelijk is indien geen brief gekregen is e.d. Maar voor mij is het nu niet duidelijk of dit ook voor een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet geldt of enkel voor inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Dus moet voor een bijdrage voor de ZVW onder de €48 aangifte worden gedaan?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.3K
fisbel
2 jaar geleden
Als er geen aangiftebrief is binnengekomen en de aanslag inkomstenbelasting is € 48 of lager is er geen aangifteplicht. Hetzelfde geldt voor de aanslag ZVW: als er € 48 of minder te betalen is hoeft er geen aangifte te worden gedaan.
Let op: als er wél een aangiftebrief is binnengekomen moet er altijd aangifte worden gedaan.

Antwoorden (1)

De aanslaggrens van € 48 geldt én voor de inkomstenbelasting én voor de premie ZVW.
Als u bijvoorbeeld € 40 inkomstenbelasting moet betalen en € 30 ZVW-premie worden beide aanslag nihil: € 0 dus. Het zijn twee aparte aanslagen. Er wordt dus niets opgeteld.
fisbel
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Heb ja daar een bron voor, zoals wettekst of beleidsregel etc?
erotisi
2 jaar geleden
Ik heb artikel 49 lid 3 zorgverzekeringswet gevonden: "Artikel 49
3Voor zover het bijdrage-inkomen bestaat uit andere dan de in het tweede lid bedoelde bestanddelen, wordt de inkomensafhankelijke bijdrage bij wege van aanslag geheven met overeenkomstige toepassing van de voor de heffing van de inkomstenbelasting geldende regels, met uitzondering van artikel 3 154 van de Wet inkomstenbelasting 2001." Plusje voor je antwoord en plusje voor mijn bijdrage ;-)