Ik heb een weekcontract bij een uitzendbureau. Is deze dan ook wekelijks opzegbaar?

In het contract staat wel uitgelegd dat het wekelijks verlengd wordt, maar er wordt niet echt duidelijk gezegd of er een opzegtermijn is. Is dit algemeen bekend dan ofzo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (1)

Ja, je zult zien dat het contract stopt als er geen werk meer is of wanneer je ziek wordt.

Het weekcontact in de uitzendbranche is, zoals de bron het noemt "een variant in het schemergebied van schijnconstructies die momenteel oprukt in de uitzendbranche om op korte termijn voordeel te behalen."

Normaal is het zo, dat je gedurende de eerste 78 gewerkte weken bij een uitzendbureau werkt op basis van een uitzendbeding. Als jij niet meer wilt werken via het bureau of de inlener je niet meer nodig heeft, eindigt van de ene op de andere dag de uitzendovereenkomst. En als je ziek wordt, houdt het ook op.

Het weekcontract werkt iets anders (al zul je zien dat er afscheid van je wordt genomen als je ziek wordt).

"Hoe ziet de constructie eruit?

De werknemer krijgt een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding (detacheringsovereenkomst) met een looptijd van één week en met uitsluiting van de loondoorbetalingsverplichting.

Die wordt steeds stilzwijgend verlengd zolang er werk is en zolang de werknemer niet ziek wordt.

Juridisch gezien wordt er elke week een nieuwe overeenkomst gesloten. Binnen de CAO’s van ABU en NBBU zijn daar in fase A respectievelijk fase 1 en 2 geen beperkingen voor (...)

In fase B respectievelijk fase 3 is er wel een maximum aantal contracten namelijk 8 en 4.

Aangezien dat aantal met weekcontracten wel heel snel bereikt is en de kandidaat in deze fase ook moet gaan deelnemen aan de (dure) Plusregeling voor zijn pensioen, zullen deze werknemers waarschijnlijk nooit zo ver komen. Is het werk afgelopen of is de kandidaat aan het einde van fase A of fase 2 gekomen, dan wordt het contract opgezegd.

Ook als de werknemer ziek wordt, wordt het contract opgezegd en wordt hij ziek uit dienst gemeld bij het UWV."

Toegevoegd na 4 minuten:
De bron "Flexnieuws" is nog van voor de Wet Werk en zekerheid (dus info over aantal tijdelijke contracten klopt niet meer) maar de basisinfo over weekcontracten wel.
Computoon
7 jaar geleden
Castle
7 jaar geleden
Mooi onderbouwd +