(Wanneer) Heb ik recht op wezenpensioen?

Er wordt op mijn naam een wezenpensioen uitgekeerd op het rekeningnummer van mijn ouder. Over een maand word ik echter 18, is dit wezenpensioen dan mijn recht, of van mijn ouder (aangezien ik nog steeds thuiswonend ben, en mijn ouder voor de huishoudelijke kosten (huur, eten) moet betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zodra je de leeftijd van 18jaar hebt bereikt kun je verzoeken het wezenpensioen voortaan rechtstreeks aan jou uit te betalen. Het verzoek om rechtstreekse betaling moet je richten aan de pensioenverzekeraar.

Antwoorden (1)

Uiterlijk moet de uitkering stoppen als het kind de leeftijd van 30 jaar heeft bereikt. In de praktijk is de uitkering vaak korter en wordt als einddatum de leeftijd van 18 of 21 jaar toegepast. Soms is bepaald dat het wezenpensioen doorloopt tot de leeftijd van 27 jaar als het kind studeert of arbeidsongeschikt is.
De hoogte van het wezenpensioen is meestal een percentage van het verzekerde ouderdomspensioen of partnerpensioen (resp. 14% of 20%) Soms wordt het wezenpensioen verdubbeld als beide ouders overleden zijn.
Wie ontvangt het wezenpensioen?

Wezen hebben zelf recht op de uitkering van hun wezenpensioen. Het geld van de uitkering kan worden overgemaakt naar een rekening van de kinderen of naar een rekening van de wettelijk vertegenwoordiger.

Als de ouder het wezenpensioen ontvangt kan het kind na zijn 18e verzoeken om het wezenpensioen rechtstreeks aan hem/haar uit te keren. Voor de 18e verjaardag is dat ook mogelijk, maar moet de ouder of voogd het verzoek mede ondertekenen. Een verzoek daartoe moet bij de pensioenverzekeraar ingediend worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
+