Kan ik 'gedwongen' worden om een factuur te betalen?

Ik had een sample van iets aangevraagd (dacht dat dit gratis was) en nu krijg ik een mailtje dat ik wanneer ik de sample wil houden en niet terugstuur, ik een factuur krijg en moet betalen voor de sample. Kan ik dit ook niet doen? Ze hebben geen bankgegevens van mij, alleen een naam en adres.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet elk "sample" is ook gratis. En soms moet je bijvoorbeeld wel degelijk verzendkosten betalen. (Dit geldt vooral voor de "gratis" probeer-aanbiedingen van websites waar je op terecht komt als je op advertenties hebt geklikt). Dat jij even niet had opgelet , en dacht dat het helemaal gratis was, doet niet ter zake. Evenmin als het feit dat ze je bankrekening niet hebben. Er is een overeenkomst gesloten, en de andere partij heeft zich aan de overeenkomst gehouden. (Tenzij het bewijsbaar oplichting is, dan is het een andere zaak). Nu moet jij jouw deel van de overeenkomst nakomen, OF deze ontbinden door het artikel in kwestie terug te sturen. Als je weigert te betalen, kun je vroeg of laat rekeningen, aanmaningen en uiteindelijk een vordering verwachten. Dat geeft een hoop ellende die het "sample" in kwestie vast niet waard is. Dus ja, je kunt gedwongen worden een factuur te betalen als je de goederen in kwestie wilt houden.

Je geeft aan dat je het niet kan betalen en in jouw vraag geef je ook aan dat je hem dient terug te sturen als je niet wilt/kan betalen. Nou, dan kies je toch voor optie B en stuur je hem terug. Verzendkosten moet je dan even voor lief nemen. Of voor je eigen gemoedsrust kan je doen alsof je dat "gehuurd" hebt tegen het bedrag waarmee je hem terug stuurt. Je kan evt. een poging wagen om te vragen of je het kosteloos kan retourneren. Maar dat is echt het maximale wat je er uit kan halen. Ik zou hem in geen geval zelf houden, maar z.s.m. proberen terug te sturen (want voor je het weet zit er een bepaalde periode aan dat je hem mag proberen, dat je hem binnen die periode moet retourneren als het niet bevalt). Ik snap het ... het is zuur (dat je eerst dacht dat het gratis was) ... maar zo zit grote-mensen wereld in elkaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100