Hoe kan ik hier het beste ontslag nemen?

Ik heb sinds kort een bijbaan bij de Kruidvat, maar na een werken weet ik dat het niets voor mij is. Ik zit nu in de proefperiode van 1 maand. Ook al staat het nergens op het contract, maar is het mij wel mondeling verteld

Hoe kan ik nu het beste ontslag nemen?
Ik heb namelijk geen email adres, en bellen weet ik niet naar wie ik moet vragen en ik vind bellen ongemakkelijk.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kun je nou na een wéék al weten of het niks voor je is ?? Dat staat niet echt geweldig op je CV natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is verstandig om eerst een ander baantje te hebben voor je dit opzegd.

Antwoorden (2)

Binnen uw proeftijd kan men zelf op elk moment ontslag nemen. Men kan dit doen zonder opzegtermijn of reden.
Meld dit wel van te voren bij de filiaalmanager, dus niet zonder melding wegblijven.

https://www.juridischloket.nl/werk/arbeidscontract/proeftijd

Toegevoegd na 1 minuut:
Vraag aan de filiaalmanager hoe u dit van beide kanten kunt bevestigen. Schriftelijk of per e-mail bv.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Het proeftijdbeding van vraagsteller is nietig, staat namelijk niet in zijn arbeidsovereenkomst. Vermoedelijk omdat de duur van zijn overeenkomst te kort is om een proeftijdbeding te kunnen overeenkomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er geen proeftijdovereenkomst is, valt er nog minder op te zeggen. Maar het is een vorm van goed fatsoen om het te melden en niet zomaar weg te blijven.
Als het proeftijdbeding niet schriftelijk is overeengekomen, is het ongeldig. Een mondeling overeengekomen proeftijdbeding is nietig.

Dat betekent dat je:
- het contract zult moeten uitdienen of
- het contract moet pzeggen met een opzegtermijn van een maand-einde maand (als die mogelijkheid in het contract genoemd is) of
- kunt proberen het contract te laten ontbinden door de kantonrechter.

Vierde (en beste) methode in dit geval: kijken of je met de werkgever tot een beeindiging van de arbeidsovereenkomst kunt komen met wederzijds goedvinden. Je spreekt dan samen de datum af waarop je voor het laatst werkt.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik vermoed dat je een arbeidsovereenkomst van niet meer dan 6 maanden hebt. Sinds de Wet Werk en zekerheid (WWZ) is ingevoerd (in 2015) kan het proeftijdbeding niet meer overeengekomen worden in een contract van 6 maanden of minder. Mondeling kon het sowieso al niet dus men heeft je onjuiste informatie verstrekt.

Je zult hoe dan ook in overleg moeten met de (vertegenwoordiger van je) werkgever. Want je hebt zijn/haar toestemming/medewerking nodig om "weg te kunnen" (tenzij opzegging mogelijk.)

Aan de andere kant: een week is wel erg kort om tot zo'n beslissing te komen. Als je later een "gewone" baan hebt, zal het ook voorkomen dat je even moet doorbijten omdat ook minder leuke dingen gedaan moeten worden. "Vluchtgedrag" komt niet positief over op een cv, het roept vragen op.

Toegevoegd na 7 uur:
Nog 1 ontsnappingsmogelijkheid voor het geval je nog geen 16 bent EN nog geen 4 weken hebt gewerkt. Dan kunnen de ouders de arbeidsovereenkomst vernietigen omdat je onbekwaam was de arbeidsovereenkomst aan te gaan.

Burgerlijk Wetboek 7:612, lid 2:

"2.

Indien een daartoe onbekwame minderjarige een arbeidsovereenkomst heeft aangegaan en vervolgens vier weken in dienst van de werkgever arbeid heeft verricht zonder dat zijn wettelijke vertegenwoordiger een beroep op de in de onbekwaamheid gelegen vernietigingsgrond heeft gedaan, wordt hij geacht de toestemming van die vertegenwoordiger tot het aangaan van deze arbeidsovereenkomst te hebben verkregen."
Computoon