Kan ik mijn studiefinanciering gebruiken als inkomen bij het aanvragen van een lening?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, want dat is ook een lening!

Antwoorden (1)

De belastingdienst in Nederland ziet studiefinanciering niet als inkomen maar als een vergoeding voor gemaakte kosten, in dit geval dus je studie. Fiscaal is het vergelijkbaar met de zorgtoeslag. Dit geldt zowel in het oude stelsel, als in het nieuwe. Sterker nog, in het nieuwe stelsel is je studiefinanciering al 100% een lening.

Vandaar dat studiefinanciering in 99% van de gevallen niet als inkomsten gerekend worden bij de aanvraag van een lening. Je zou je zelfs moeten afvragen, als een (financiële) instantie je studiefinanciering wel als inkomsten rekent, of je er dan goed aan doet om daar een lening af te sluiten.
Tevens vraag ik me af of een lening afsluiten ten tijde dat je afhankelijk bent van studiefinanciering een goed plan is, maar dat is aan jou. Ik kan me voorstellen dat bepaalde studies dure boekenpakketten hebben en wanneer je ouders niet kapitaalkrachtig zijn is het afsluiten van een lening inderdaad goedkoper dan rood staan.
Maar denk er aan, bij DUO heb je ook ruimte om flinke bedragen te lenen, misschien is dat het overwegen waard.