Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn studiefinanciering gebruiken als inkomen bij het aanvragen van een lening?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
762
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, want dat is ook een lening!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De belastingdienst in Nederland ziet studiefinanciering niet als inkomen maar als een vergoeding voor gemaakte kosten, in dit geval dus je studie. Fiscaal is het vergelijkbaar met de zorgtoeslag. Dit geldt zowel in het oude stelsel, als in het nieuwe. Sterker nog, in het nieuwe stelsel is je studiefinanciering al 100% een lening.

Vandaar dat studiefinanciering in 99% van de gevallen niet als inkomsten gerekend worden bij de aanvraag van een lening. Je zou je zelfs moeten afvragen, als een (financiële) instantie je studiefinanciering wel als inkomsten rekent, of je er dan goed aan doet om daar een lening af te sluiten.
Tevens vraag ik me af of een lening afsluiten ten tijde dat je afhankelijk bent van studiefinanciering een goed plan is, maar dat is aan jou. Ik kan me voorstellen dat bepaalde studies dure boekenpakketten hebben en wanneer je ouders niet kapitaalkrachtig zijn is het afsluiten van een lening inderdaad goedkoper dan rood staan.
Maar denk er aan, bij DUO heb je ook ruimte om flinke bedragen te lenen, misschien is dat het overwegen waard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding