Hoe maak je afspraken met schuldeisers?

Hallo allemaal, ik ben nieuw op deze site, zoek een antwoord op een aantal vragen. Per 1 januari heb ik geen uitkering meer maar een baan, gelukkig maar. Op mijn uitkering werd door een aantal gerechtsdeurwaarders geld ingehouden ivm de schulden die ik had/heb. Mijn salaris is niet veel meer dan de uitkering die ik had, en natuurlijk ga ik door met afbetalen. Maar hoe gaat het nu verder, moet ik zelf een voorstel doen voor een afbetaling en gaan zij opnieuw rekening houden met mijn helaas nog erg lage salaris. Want ik moet wel iets overhouden om de huur te betalen en de andere onkosten. Op mijn uitkering mocht maar een bepaald bedrag worden in gehouden, is dit voor mijn salaris precies hetzelfde, overigens moest ik naar de voedselbank en dat zal vrees ik nu niet veel anders zijn. Maakt niet uit, als ik alles maar kan afbetalen en oplossen.
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel eens of je zélf afspraken hebt gemaakt met de schuldeisers of dat je in een schuldenhulp traject zit.
Dat maakt namelijk nogal wat uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit niet in een schuldenhulp traject, maar heb voor een gedeelte van mijn schulden zelf afbetalingsregelingen gezocht. Andere dingen die ik daarvoor niet op tijd had betaald waren al voor de rechter gekomen en toen werd er beslag gelegd op een gedeelte van mijn uitkering. Tot nu toe werd er dus een gedeelte op mijn uitkering ingehouden. Dat was verhoudingsgewijs heel weinig, omdat mijn uitkering al zo laag was. Dus nu wil ik proberen voor al die schulden die nu niet meer via de beslaglegging worden afgelost een normale afbetalingsregeling te treffen.

Antwoorden (5)

Ik denk,maar weet het niet zeker,dat je (weer?) naar bureau schuldsanering moet gaan en hen jouw probleem voorleggen. Dat je je schulden wilt afbetalen pleit wel in je voordeel.
Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n bureau kan wel als er echt geen andere uitweg meer is, maar anders dan dat zou ik het zeker afraden.
Allereerst gefeliciteerd met je baan!!!
Je kan je schuldeisers bellen en uitleggen wat er verandert is en aangeven hoeveel je kan aflossen per maand. Reken dat van te voren goed uit zodat je niet in de problemen komt.
Gewoon contact opnemen en afspraken laten vastleggen op papier, vraag hierom dat is voor jezelf ook prettig om te weten, vraag de exacte schuld en het bedrag wat je gaat aflossen per maand.
Zet voor jezelf op papier hoe lang alles gaar duren, dan heb je iets om naar toe te werken en zie je een eindpunt al is het nog zo ver weg.

succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een heel goed antwoord. +1
Wat je als de wiedeweerga zult moeten doen is contact opnemen met de desbetreffende deurwaarders, die hebben allerlei manieren waarop ze bijzonder vervelend kunnen worden als je ze niet tijdig op de hoogte stelt van de gewijzigde situatie.

Vervolgens zullen de deurwaarders opnieuw beslag leggen op je inkomsten. Ze moeten hierbij echter rekening houden met de zogenoemde beslagvrije voet, als die bijvoorbeeld 1100 euro is voor jou dan moet je dat overhouden nadat het beslag is uitgevoerd. Wat het daadwerkelijke bedrag van de beslagvrije voet is kun je nalezen in de via onderstaande link toegankelijke PDF.

Mocht je er financieel gezien de ruimte voor hebben dan kun je zelf afspraken maken met schudleisers, in jouw geval bijvoorbeeld om sneller te gaan aflossen dan wat je nu via het beslag al doet, maar ik vermoed dat dat niet aan de orde is bij jou. Mocht dat wel het geval zijn dan loont het de moeite om eerst voor jezelf eens alles op een rijtje te zetten, alles goed door te rekenen om vervolgens de desbetreffende schuldeisers een verzoek te sturen per brief om een bepaalde afspraak te maken. Echter ik denk dus niet dat je dat bedoelt als ik je vraag zo lees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk,maar weet het niet zeker,dat je (weer?) naar bureau schuldsanering moet gaan en hen jouw probleem voorleggen. Dat je je schulden wilt afbetalen pleit wel in je voordeel.
Succes en alsjeblieft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je veel schulden hebt, dan kun je een beroep doen op de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Je krijgt dan een soort mentor die een opstelling maakt van de schulden. Je mag dan zelf bijstandsniveau houden, en de rest gaat naar de schuldeisers. Na drie jaar worden je schulden kwijtgescholden. De mentor verdient er ook nog aan dus die moet je ook betalen.

Wat je ook kan doen., werkt minstens zo goed. Je maakt een opstelling van al je schulden. Kijkt zelf hoeveel je per maand kunt betalen. Dan stuur je al je schuldeisers een brief met een voorstel: waarin je het totaal van de schuld vermeldt, en je huidige inkomen. Dan stel je voor dat je per maand bedrag X betaalt, proportioneel over de schuldeisers te verdelen. En dat je b.v 30% tot 50% van de totale schuld op die manier kunt aflossen.
Schuldeisers zullen liever iets dan niets hebben.
Als ze er allemaal mee accoord gaan, dan kun je aan de afbetaling beginnen. Voordeel is dat je de zg mentor niet hoeft te betalen, en dat je het in eigen hand hebt.

Zijn je schulden onoverzienbaar of is er veel belastingschuld bij, dan kan je een verzoek om kwijtschelding bij de belasting indienen, en de belasting een voorstel doen. Kijk maar hoe het uitpakt. Belasting is altijd preferent, dus dan moeten overige schuldeisers wachten.