Kan een thuiswonend volwassen kind tijdelijk een uitkering krijgen?

Het gaat hier om een meisje met psychische klachten waardoor ze op dit moment niet kan werken of leren. Omdat de prognose niet duidelijk is en zij behandeld wordt kan er nog geen Wajong worden aangevraagd. Ouders zitten in de bijstand en de vraag is of er mogelijkheden zijn om tijdelijk iets aan te vragen, ook omdat zij sinds haar 18e geen recht meer heeft op kinderbijslag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij niet ; bijstand voor een gezin is bijstand voor een gezin. Zou toch zo snel mogelijk een diagnose proberen te krijgen zodat ze Wajong kan aanvragen. In de tussentijd komen ze misschien in aanmerking voor bijzondere bijstand ?
Dit ljkt me wel een heel vervelende maas in de wet.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dank, ik kom inderdaad niet verder dan bijstand voor een gezin. Punt met Wajong is dat er sprake moet zijn van volledig en duurzaam geen arbeidsvermogen. Daar ga ik bij haar niet vanuit.
fisbel
7 jaar geleden
@Marleen:
Bijstand voor een gezin is bijstand voor een gezin?? Het zit toch wat ingewikkelder in elkaar. Hoe? De regelgeving vastgelegd in de Participatiewet 2015. Zie ook mijn antwoord hieronder.
fisbel
7 jaar geleden
@Mgreetje:
Gemeenten verstrekken niet zomaar een bijstandsuitkering in dit soort situaties. Er zal gezocht worden naar een zogenaamde 'voorliggende voorziening' Bijvoorbeeld het recht op studiefinanciering. Als de termijn van studiefinanciering nog niet verstreken is, acht ik de kans klein dat er een bijstandsuitkering aan de dochter zal worden gegeven. Zie verder mijn antwoord hieronder.

Antwoorden (1)

Er zijn hier te weinig gegevens om te kunnen vaststellen of het thuiswonende meerderjarige kind recht heeft op een bijstandsuitkering. Mogelijk wel. Dat hangt o.a. af van de leeftijd dochter, of er recht is of blijft op studiefinanciering. Algemeen: is er recht op een zogenaamde voorliggende voorziening zoals bijvoorbeeld studiefinanciering of een Wajonguitkering kan zijn.

Er is veel onduidelijkheid hoe het met de bijstand ouders of inwonend kind momenteel geregeld is. Dat komt omdat er in de regelgeving nogal een zooitje van is gemaakt in de laatste jaren. Tot 2012 telde het inkomen van een meerderjarig inwonend kind mee voor de hoogte van het bijstandsinkomen ouders voor zover dit inkomen boven een bepaald bedrag uitkwam. Bij geen inkomen kind en geen studiefinanciering werd er niet gekort op de bijstand van de ouders.

Op 1 januari 2012 werd de huishoudinkomenstoets ingevoerd. De huishoudinkomenstoets was een per 1 januari 2012 ingevoerde aanscherping van de gezinsbijstand voor nieuwe gevallen die per 1 juli 2012 ook zou worden ingevoerd voor oude gevallen. Door wisseling van regeringssamenstelling werd de huishoudinkomenstoets met terugwerkende kracht (…..) alsnog de nek omgedraaid.
Let op: er is nog veel verouderde informatie op internet te lezen.

Het was te verwachten dat de huishoudinkomenstoets vervangen zou worden door iets anders. Dat is ook gebeurd met de invoering van de Participatiewet in 2015. Het begrip meerpersoonshuishouden werd ingevoerd en daarnaast het begrip kostendelersnorm. De kostendelersnorm geldt voor volwassenen die samen een woning delen. Dit heet een meerpersoonshuishouden. (denk aan het antiquarische begrip voordeurdeler) In deze situatie bestaat het meerpersoonshuishouden uit twee ouders en minimaal de inwonende meerderjarige dochter. De dochter is kostendeler, tenzij zij nog geen 21 jaar is of er is recht op studiefinanciering. (zie de informatie in de bron)

Dit betekent dat de ouders NU al gekort worden op de bijstandsuitkering als de dochter als kostendeler wordt gezien. ALS de dochter in aanmerking komt voor bijstand is er voor haar recht op bijstand, vast te stellen volgens de formule zoals aangegeven in de bron. N.B: Jongeren tot 21 jaar vallen niet onder de kostendelersnorm. De eventuele uitkering van een 18-, 19- of 20-jarige wordt niet volgens de kostendelersnorm berekend. Ook niet als deze jongere bij zijn ouders inwoont. Voor hem of haar verandert er niets.
fisbel