Ik doe werk onder het minimumloon mag ik het verschil met terugwerkende kracht terugvragen?

Onlangs heb ik een promotie gehad echter is mijn uurloon het zelfde gebleven. Het bedrijf heeft aangegeven per direct mijn salaris te verhogen echter werk ik al 1.5 maand in deze functie, kan ik eisen om het geld met terugwerkende kracht terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Je werkt onder het (wettelijk) minimumloon zeg je.
Dat mag niet.
Of bedoel je dat niet ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja precies, vanaf vandaag niet meer maar kan ik het met terugwerkende kracht terugvorderen?
ronron1212
7 jaar geleden
Op eisen bedoel je. Je werkgever moet je minimaal het minimumloon betalen dus dan heb je nog iets te goed van je werkgever.
Erna55
7 jaar geleden
Kijk even hier : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/inhoud/bedragen-minimumloon-2016
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp het niet. Je deed die baan al eerder en toen verdiende je dus *niet* onder het minimumloon? Ben je dan na je promotie (gefeliciteerd trouwens!) teruggegaan in salaris?
erotisi
7 jaar geleden
zolang het gaat om iets waar je recht op had kun je dat met terugwerkende kracht krijgen.
Als dus aan je promotie tevens een automatisch salarisverhoging is verbonden heb je daar recht op. Ik neem aan dat je met minimumloon bedoelt het loon waar je minimaal recht op hebt en niet het wettelijke minimumloon, dat voor iedereen hetzelfde is/ waar geen werkgever onder mag zitten

Antwoorden (1)

Als je bedoelt dat je minder verdient dan het wettelijk (bruto) minimum(jeugd)loon dan moet de werkgever dat z.s.m. herstellen, ook met terugwerkende kracht, want dat mag gewoon niet.

Als mondeling of schriftelijk is toegezegd dat je op datum X bedrag Y gaat verdienen en dat bedrag is hoger dan het minimumloon dan moet een werkgever zich ook daaraan houden. Uiteraard mag je de werkgever daaraan herinneren en het salaris zal dan met terugwerkende kracht moeten worden gecorrigeerd tot de ingangsdatum van de verhoging.
Computoon