Wat is het minimumloon van een 17 en 18 jarige meg een nul-uren contract?

Ik werk in de horeca btw

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bruto minimumjeugdloon voor 18-jarige is eur 161,40 per week en voor een 17-jarige eur 140,15 per week.

Om dit te herleiden naar een uurloon moet je weten hoeveel uur een voltijdse werkweek is in het bedrijf waarin je werkt.

Toegevoegd na 10 uur:
Per gewerkt uur moet minimaal dat brdrag worden betaald.

En per oproep moet minimaal 3 uur worden betaald, ook als er minder uren per oproep zijn gewerkt.

Er ziijn meer regels maar voor deze vraag is dit m.i. voldoende.
Computoon
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
En met een NUL uren contract?
Computoon
7 jaar geleden
Hetzelfde. Per gewerkt uur moet minimaal het weekloon gedeeld door het aantal normuren worden betaald. Met een monimum van 3 uren per oproep.
Reddie
7 jaar geleden
@Computoon, je hebt natuurlijk gelijk.
Maar dan zou ik eeder vragen wat het uurloon is, en niet wat het minimumloon is.
Computoon
7 jaar geleden
Ja, zou je verwachten. Maar op die vraag is geen "wettelijk" antwoord te geven. Er is namelijk een wettelijk minimum maandloon en een bruto minimum weekloon. En dat alles in leeftijdsgebonden varianten tot en met 23 jaar. Een wettelijk brutominimumuurloon bestaat echter niet omdat in het ene bedrijf voltijds 36 uur wordt gewerkt en in het andere 40 of iets daartussenin. Degene die in een bedrijf werkt met een 36-urige werkweek en het minimumloon heeft, heeft per uur natuurlijk iets meer dan iemand die hetzelfde loon heeft bij een bedrijf met 40-urige werkweek.