Wat houdt het beleggingsfonds 'Direxion Daily Junior Gold Miners Bull 3x Shrs.' precies in?

Het is een fonds dat belegt in goudmijnen, maar het fijne kan ik er niet van vinden.

7 jaar geleden
in: Beleggen
2.4K

Antwoorden (1)

Het hedgefonds Direxion Daily Junior Gold Miners Bull volgt de NYSE Arca Gold Miners Index. Deze index bestaat uit goudmijnbedrijven.
Maar Direxion Daily vermenigvuldigt de performance van deze index met drie. Dit hefboomeffect kan twee kanten uitslaan: je kunt veel verdienen, maar ook veel verliezen...

Beleggen in goudmijnen versus goud
De producerende goudmijnen noteren (ook al) met een hefboomeffect: op de goudprijs. Wanneer bedrijf X bijvoorbeeld het gele edelmetaal bovenhaalt tegen 500 dollar en de goudprijs bedraagt 1700, dan maakt het 1200 dollar winst. Stijgt nu de goudkoers tot 2550 dollar oftewel met 50 %, dan verdient bedrijf X meteen 2050 dollar – terwijl de kostprijs gelijk blijft – zijnde een stijging van 70 %.

Toegevoegd na 1 uur:
Heel goed doet het fonds het niet.
De Arca Gold Miners Index staat nu weer op het niveau van 2013.
De Direxion Daily is sindsdien zo'n 80% gedaald in waarde.