Mag een werkgever een kopie van het paspoort van een sollicant eisen die om reiskostenvergoeding vraagt en ben ik verplicht deze te verstrekken?

Ik heb gesolliciteerd bij een Hogeschool in het Zuiden en schrik erg van deze eis.

Ik vraag mij af of dit niet verboden is.
Ik ben werknemer ook koop ik geen dienstverlening in.

Straks moeten we met een kopie id zwaaien als een een pakje kauwgum kopen in de supermarkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb de baan geweigerd en treed dus niet in dienst. Ik begrijp hier dan ook niets van.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Amadea
7 jaar geleden
Voor zover ik weet is een kopie van je paspoort alleen nodig wanneer je bent aangenomen. Want daarmee weten ze dan jouw officiële gegevens waaronder het burgerservicenummer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat dacht ik dus ook maar deze Hogeschool weigert anders mijn reiskosten te vergoeden heeft mij dus in de tang.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het ook een lastige eis. Maar als je toch een kopie wilt afgeven. Dan staat op de site andere rijksoverheid hoe je veilig een kopie kunt maken. En welke delen je moet afschermen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/veilige-kopie-identiteitsbewijs?utm_campaign=sea-t-openbare_orde_en_veiligheid-a-ikopie_id&utm_term=%7Bkeyword%7D&gclid=CjwKEAjw2PK7BRDPz5nDh9GjoGcSJAAybcS3c8w_PBN-v6TXuP9v-CB1E1UOknw0Tn52EjCIeMACCxoCa4fw_wcB
tinus1969
7 jaar geleden
Ik snap ook niet waarom je dit zo hoog opspeelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank aan de leden die mijn vraag serieus hebben beantwoord.
Computoon
7 jaar geleden
Vragen staat hen vrij en als je de kopie niet stuurt, zullen ze niet uitbetalen. Het is aan jou of je op het verzoek ingaat. Ik zou het toch doen maar dan de niet-relevante gegevens onleesbaar maken (burgerservicenummer) en het doel van de kopie erop vermelden. Je moet er niets achter zoeken. Vermoedelijk werkt het bedrijf ook samen met dienstverleners niet-ondernemers. Voor betalingen aan hen moet de onderneming aan de Belastingdienst een Melding uitbetaalde bedragen aan derden doen. Op die melding moeten gegevens komen staan die 100% juist zijn en daarvoor is een kopie van paspoort of ID geschikt. Ik vermoed dat de opvraag samenhangt met een uniforme procedure voor alle "losse" betalingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reiskosten worden door de loonbelasting streng bekeken postcode check enz. Het is Nl een onbelaste vergoeding die aan een scala aan regeltjes is gebonden . De HR afdeling vraagt direct waar woont die persoon enz. Tja maak een kopie zet er een kruis doorheen en schrijf er groot op alleen voor ...
tinus1969
7 jaar geleden
Waar waarom weiger je een baan om deze reden? Ik snap dat echt niet en ben heel benieuwd waarom dit zo belangrijk voor je is?
Amadea
7 jaar geleden
In je paspoort staat niet waar je woont, Kapperkort.

Antwoorden (2)

Neen. Een organisatie mag alleen in uitzonderlijke gevallen een kopie of scan maken van iemands identiteitsbewijs. Dit geldt onder meer als het in de wet staat.
En dat is hier niet het geval.
7 jaar geleden
Ja.

Het gaat hier om een bedrijfsuitgave die belastingtechnisch geheel verantwoord moet zijn en daar behoord een copy van een identiteitsbewijs bij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet u mss waar dit in de wet staat? Dit is de 1e keer dat mij gevraagd word en ik heb bij 4 hogescholen gesprekken gevoerd en reiskostenvergoeding gevraagd. Ook ken ik niemand in mijn omgeving die om kopie van het paspoort is gevraagd bij uitbetaling van enkel tientjes aan een niet-werknemer.
Computoon
7 jaar geleden
Het is geen wettelijke plicht. Fiscaal is het voldoende als er een origineel boekingsdocument in de administratie zit waaruit blijkt wanneer aan wie (niet-personeelslid en ook geen dienstverlener) welk bedrag betaald is en waarvoor. (Bijv. een ingevuld en ondertekend declaratieformulier met bijv. aangehecht treinkaartje). Het zijn dan gewone bedrijfskosten.
De fiscale regels rond vrijgestelde reisvergoedingen gelden voor mensen die in loondienst zijn en dat ben je niet.