Hier vind je leuke (tijdelijke en vaste) klussen bij mensen thuis. Zorg gerelateerd. Betaalt vaak goed. En er is vaak geen diploma of ervaring nodig.

http://www.nationalehulpgids.nl/zoeken/werk.html
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + voor deze constructieve oplossing ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort werk verhoogt niet structureel het inkomen hé? De uitkering wordt naar rato verlaagd. Soms wordt een klein deel vrijgelaten, maar dat geldt dan alleen voor het eerste half jaar dat iemand werkt. Alleen werk waarmee je bóven het sociaal minimum uitkomt, verhoogt dus structureel je inkomen. Het is natuurlijk wel zo dat élk werk (ook onbetaald werk!) je kansen op méér werk vergroot, omdat je je netwerk uitbreidt en je CV opbouwt.
ga praten met de sociale dienst, om te kijken of alle eventuele toeslagenen kortingen die u zou kunnen krijgen ook daadwerkelijk gebruikt worden.
U kunt dit ook (globaal) al zien op www.berekenuwrecht.nl
anneliez
12 jaar geleden
wat denk je van eerst alle luxe eruit doen..zoals internet, een abonnement op mobiel..
auto eruit, pak de fiets..
stoppen met roken..
als je dat al weg hebt gedaan hou je al wat meer over..
dan een baan gaan zoeken..of een bijbaantje, kranten rond brengen, of schoonmaken na kantooruren..
en met boodschappen goed op de aanbiedingen letten en de b-merken kopen, deze zijn net zo goed als een a-merk, alleen betaal je niet voor de naam en verpakking...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijbaantjes leveren niets op want dat salaris wordt gekort op je uitkering. Je zult moeten zoeken naar een baan die meer oplevert dan de bijstand doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een vreselijk "rechts" reactionair advies. De voedselbank ontbreekt nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke voedsel bank ook erbij dan...niks rechts advies...gewoon zo t is..mensen piepen allemaal, maar willen wel alles hebben, gooi je luxe eruit en je hebt meer geld in de knip..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voedselbank? Daar kom je pas voor in aanmerking als je (als alleenstaande) minder dan 175 euro per maand te besteden hebt nadat je vaste lasten plus een eventuele schuldaflossing via een sanering eraf zijn.
Een auto terwijl je in de bijstand zit? Dat kan, als je een medische indicatie hebt om die auto te gebruiken. Anders moet je die auto eerst verkopen en het geld dat dat oplevert 'opeten'.
Internet wordt niet meer als luxe gezien, maar dan wel het goedkoopste internetabonnement.
Dus je weet niet zoveel van de bijstand marion61, het is echt geen vetpot. Het is voor de _noodzakelijke_ kosten van levensonderhoud.
En je kunt wel degelijk in de problemen komen als je bijstand hebt.
Het aantal aanvragers van schuldsanering en hulp via de Voedselbanken neemt explosief toe, en een groot deel daarvan betreft mensen die hun hypotheek niet meer kunnen opbrengen.
Er zijn mensen die alle 'luxe' allang geschrapt hebben en desondanks nog steeds niet rondkomen. Ook omdat kosten veel harder stijgen dan lonen en uitkeringen.
Dus je kunt niet zomaar zo hard oordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb idd geen bijstand, hier bij ons kennen ze niet eens bijstand, hier werk je voor je onderhoud, werk je niet..heb je ook niets...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een nare suggestieve ondertoon heeft die reactie. Hier heeft de overheid gezorgd voor een vangnet voor wie wel wil maar niet kan werken.
Als ik jouw manier van spreken over zou nemen zou ik zeggen: die overheid die niet zo corrupt is als in bepaalde andere landen.
Bijstand is NIET voor mensen die te lui zijn om te werken, als je niet serieus solliciteert, ben je je uitkering kwijt (en terecht). Je hebt duidelijk geen enkel idee van de regels en voorwaarden die aan bijstand verbonden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit me bij je aan, Hippo. Je reactie is nogal koud, Marion. Ik had nog niet gereageerd op je antwoord, maar mijn eerste gedachte daarbij was: wie zegt dat VS überhaupt luxe hééft? Als het daaraan zou liggen, had hij/zij vast de oplossing zelf al gevonden. Als dat "werk je niet.. heb je ook niets" ook de gedachte van onze overheid zou zijn, waar zouden al die mensen die niet kúnnen werken, of ondanks keihard solliciteren gewoon nérgens worden aangenomen, dan heen moeten? Ik heb een paar jaar in de Bijstand gezeten, omdat ze bij het UWV vonden dat ik wel kon werken, terwijl ik dat toen écht niet kon. Weer bij m'n ouders gaan wonen was geen optie, want hun huis was niet rolstoeltoegankelijk, laat staan dat ik er zou kunnen slapen of douchen. En ga nu niet zeggen dat ik een uitzondering ben, want zo'n grote uitzondering was/ben ik niet: er zijn niet veel mensen die langdurig in de Bijstand zitten, waar niet 'iets' mee is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marion, ik word echt kotsmisselijk van je reactie.
Jij weet niet waarom de vraagsteller een uitkering heeft. En internet en telefoon is niet iets wat je zomaar de deur uit kan doen. Of wil jij dat vraagsteller in een sociaal isolement komt?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kies hier partij voor Marion61.
Weet je , in de jaren '80 was er net zo'n gemene recessie als nu , maar het lijkt erop dat mensen zich toen wel konden aanpassen , tot het extreme toe bijvoorbeeld door een woning kraken, leven van bijna niets . De nieuwe generatie is vergeten hoe hard een kapitalistiese economie kan zijn. I
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GoldEnten: de situatie is niet vergelijkbaar. Toen had je - ook in de bijstand - meer geld dan nu, de huren waren lager, je zat in het veel goedkopere ziekenfonds, zonder eigen bijdrages, kraken was niet verboden, gemeentelijke lasten waren lager, voedsel was goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens Girlesque.
Zo'n reactie van Marion is inderdaad om te spugen!
Helaas zitten er in onze regering nog ook veel van dit soort wangedrochten. Je houdt je hart vast als het een keer echt slecht gaat in Nederland en dit slag mensen het voor het zeggen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk wel dat veel mensen domweg slecht geïnformeerd zijn en zich laten leiden door berichten in de media dat er zat werk zou zijn en dat bijstandstrekkers allemaal lui zijn of frauderen. Als je dat gaat geloven, dan zijn zulke reacties logisch, hoe kortzichtig ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ho ho ho...ik bedoel er totaal iets verkeerd mee...aub..
ik wil alleen maar zeggen dat als men niet veel heeft, gooi alle luxe eruit..
dan hou je al wat meer geld over..
idd in de jaren 80 hadden we ook een recessie, maar we hadden toen geen dure en of goedkopen mobiel abbonementen, en internet..en was de benzine prijsniet zo hoog, en idd alles was ook veel betaalbaarder..maar als men toen niet veel te besteden had...dan nam je het ..en kon je beter rondkomen.. en @evertjan64...ik moet ook vaak spugen van die reacties van jou...je zou je eens eerst eens naar je leeftijd kunnen gaan gedragen, ik vind je commentaar steeds erg kinderachtig....nergens voor nodig
Ik neem aan dat je doelt op de beruchte 1 juli, waar veel mensen de uitkering al dan niet in zijn geheel kwijtraken? Nou, je zit niet voor niks in de WWB, dus het accepteren van een baan lijkt me niet de meest logische stap, als dat haalbaar was zat je niet in WWB in de eerste plaats waarschijnlijk?

Wat je zou kunnen proberen is een Wajong uitkering aan te vragen. Maar dan moet je wel bij een arts onder behandeling staan voor het een of ander wat werken lastig, moeilijk zo niet onmogelijk voor je maakt...

Als je thuiswonend bent zou je kunnen overwegen uit huis te gaan, dan gaat je WWB gewoon door meen ik... weet dat niet heel zeker, MITS je niet teveel eigen vermogen hebt.

En bedenk wel, je zit niet alleen in dat schuitje. Velen worden hierdoor geraakt, waaronder ikzelf en ik weet het ook allemaal nog niet hoe het daarna verder moet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het om eerlijk te zijn nogal vergezocht om te beginnen over Wajong als iemand aangeeft niet rond te kunnen komen van z'n WWB-uitkering. Het gaat hier om de vraag hoe iemand die een Bijstandsuitkering heeft, rond kan komen van het maandelijkse uitkeringsbedrag. Dat heeft weinig van doen met de vraag of iemand misschien in een andere regeling zou moeten vallen. Daarbij zijn gemeentes al sinds een aantal jaren zeer actief in het doorsluizen van WWB-ers die ook maar enigszins onder de Wajong zouden kúnnen vallen (soms in het extreme) omdat dit voor de gemeente financieel voordelig is, dus het komt echt niet veel meer voor dat iemand die eigenlijk jonggehandicapt is, in de Bijstand zit. Ik lees trouwens ook nergens in de vraag dat het zou gaan over hoe het moet na het wegvallen van de uitkering met het oog op de gezinsbijstand, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lies12 Mogelijk heeft de vraagsteller binnenkort geen WWB meer...??? (daar is mijn antwoord op gebaseerd omdat die regels aangescherpt en veranderd zijn... Daarom kwam ik met een alternatief, het alternatief wat mijn vertouwenspersoon via de gemeente mij heeft voorgesteld als mogelijke oplossing voor het wegvallen van mijn WWB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haal nogmaals niet uit de vraag dat het gaat om iemand wiens uitkering binnenkort eindigt. Maar los daarvan vind ik gewoon vergezocht om de Wajong aan te wijzen als alternatief voor de WWB als de vraagsteller nergens aangeeft jonggehandicapt te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen werk hebt anders door arbeidsongeschiktheid en dus werkeloos bent moet je niet gaan doen of je niet kunt werken,want dat doe je dus als je Wajong gaat aanvragen,je stelt voor jezelf dat je door beperkingen minder zou kunnen werken of zelfs helemaal niet. Dit is een volstrekt verkeerde insteek.
Hangt van je situatie af. Als je kunt werken, ga je natuurlijk zo snel mogelijk werk zoeken. Bijstand is 70% van het minimumloon, dus als je fulltime werkt, heb je altijd meer te besteden dan wanneer je in de Bijstand zit.

Als dat niet mogelijk is of op korte termijn lukt: je uitgaven onder de loep nemen. Of kijk eerst: maak je gebruik van alle extra subsidies waar je recht op hebt (huur- en zorgtoeslag, bijvoorbeeld)? Krijg je kwijtschelding van gemeentelijke belastingen? Als dat zo is, zou je in theorie rond moeten komen. Lukt dat niet, dan moet je kijken waar dat in zit, en daar je maatregelen op nemen. Zit het in bijzondere noodzakelijke uitgaven, bijvoorbeeld ziektekosten? Kijk dan of een andere zorgverzekering, of je misschien recht hebt op bijzondere bijstand, of dat je bepaalde kosten kunt aftrekken van de belasting.

De truc is altijd om te weten wélke uitgaven jou de nek om doen, en te kijken wat je daaraan kunt doen. Lukt dat niet, vraag dan bij je bijstandsconsulent of je hulp kunt krijgen bij budgettering. Kijk ook eens op de site van het Nibud, dan kun je kijken of wat jij uitgeeft aan bepaalde posten, boven of onder het gemiddelde ligt. En zoek ook fora waar mensen tips uitwisselen om zuinig te leven: er zijn veel meer mensen die van de Bijstand leven, en de meesten hebben echt internet, dus je moet ervaringsdeskundigen kunnen vinden. En als je echt niet rond kunt komen doordat je bijvoorbeeld ook nog schulden afbetaalt, kom je mogelijk in aanmerking voor de voedselbank.

Toegevoegd na 1 uur:
Dat "je zou in theorie rond moeten kunnen komen" bedoel ik trouwens niet denigrerend, ik heb zelf in de Bijstand gezeten en weet dat het niet overhoudt. Ik bedoel meer dat je Bijstand ontvangt voor 'de noodzakelijke kosten van je levensonderhoud' (zo staat het in de wet) en dat je met alle toeslagen e.d. in theorie daar ook van zou moeten kunnen leven. Soms wel met schrapen hier en daar en heel zuinig leven, maar in theorie kan het. Alleen kúnnen er natuurlijk wel situaties zijn waardoor het in een specifiek geval extreem moeilijk is, of je kunt kosten hebben die ver bovengemiddeld zijn doordat je bijvoorbeeld schulden hebt, heel duur woont, of veel ziektekosten hebt. Als je er dus achter komt met het op een rij zetten van je uitgaven en inkomsten dat je écht niet rond kunt komen, zoek dan hulp bij de sociale dienst of een budgetteringsbureau, en kijk voor welke hulp (zowel financieel als praktisch mbt budgetondersteuning) je in aanmerking komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed. Ik kan nog geen plusje geven (nivo 1) anders zou ik het zeker doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@evertjan Ik heb dan maar een + gegeven in jouw plaats ;-)
Heel snel een baan zoeken en hopen dat het wat meer verdient dan wwb. Als die baan je toch niet echt bevalt in de tussen tijd dat je werk op zoek gaan naar een leukere baan. Nu heb je in ieder geval nog werk en meer geld en dan verder zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zul je moeten gaan besparen. Lukt dat echt niet meer en lukt het je ook niet om uit de bijstand te komen, dan kun je eens op zoek gaan naar een budgetcursus (online of via de gemeente).
Maak een overzicht van je uitgaven en kijk waar je op kunt besparen: vervang een mobiel abonnement door prepaid, koop huismerken van de supermarkt, eet groente van het seizoen, denk heel goed na of je wel nieuwe kleding nodig hebt als de oude nog draagbaar is - mode is leuk maar duur, dus als je geen geld hebt moet dat maar even vervallen -, kun je overstappen op een voordeliger internetabonnement of besparen op je energierekening? Maak je gebruik van alle toeslagen waar je recht op hebt (kijk op toeslagen.nl)?
Kijk kritisch naar AL je uitgaven. Overweeg of je iets echt NODIG hebt voor je jezelf toestemming geeft om het geld uit te geven. Je kunt rondkomen van bijstand, al valt het niet mee. Het is dan ook bedoeld voor de kosten van levensonderhoud en niet meer dan dat - dus brood valt er wel onder (3 broden voor 2 euro, handig als je een vriezer hebt), maar een tijdschrift niet. Groente wel, maar snoep niet. Noodzakelijk vervoer wel, maar uitgaan niet. Kleding wel, maar dat extra paar schoenen niet, hoe hip ook.
Red je het echt niet, dan ga je schulden maken en kom je in de schuldsanering, probeer dat te voorkomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog iets: doe aangifte inkomstenbelasting en kijk goed of je aftrekposten hebt. Dat is vrijwel altijd gunstig als je in de bijstand zit, en je weet zeker dat je juiste inkomen bij Toeslagen bekend is, zodat je soms ook nog een verrekening van je huur- en zorgtoeslag krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in de wwb niet kunt rondkomen, is het antwoord hetzelfde als buiten de wwb. Kosten omlaag, inkomsten omhoog.

Bespaar op alles waar je zonder kunt. Zet de kachel een graad lager. Ga naar de lidl, ipv de Appie. Laat dat koekje bij de thee zitten. Stop met roken. Pak de fiets ipv de auto. Gooi zoveel mogelijk kostenposten eruit. Skip elk abonnement.

En gooi je inkomsten omhoog. Vind een baan en ga meer verdienen.