Kan je ergens online controleren of de Belastingdienst je aangifte correct heeft ontvangen?

De bevestiging is verloren gegaan met de crash van de PC, dus nu wil ik online ergens kunnen kijken of de aangifte goed is ontvangen en wanneer precies.

Toegevoegd na 31 minuten:
De PC is inmiddels weer werkend, maar wil kijken of je ergens (met DigiD o.i.d.) kan inloggen om te zien hoe of wat...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (3)

Op een andere computer kan het niet i.v.m. je DIGI nr.
gekoppeld aan je mail adres
Het beste lijkt mij neem tef. contact op, of loop een (mits
in de buurt) Belasting kantoor binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Online is dat niet te controleren. Het komt trouwens voor dat er een aangifte is binnengekomen die niet wordt verwerkt. (zie hieronder) Bijvoorbeeld omdat de aangifte totaal verkeerd is ingevuld of omdat de aangifte al definitief is. De aangifte is dan niet ontvankelijk. Je zou verwachten dat de Belastingdienst dit met een brief meldt maar dat gebeurt meestal niet.

Of een aangifte verzonden is kan je niet met 100% zekerheid zeggen door je aangifte in het programma te bekijken. (aanklikken: open bestand / kijk achter BSN-nummer) Je kan daar lezen: naar ondertekenen op ..... (datum + tijd) Maar het kan zijn dat je in de beveiligde DIGID-omgeving bent geweest zonder te versturen. Als je dan werkelijk wil versturen lees je de mededeling: U heeft de aangifte al verstuurd (kenmerk: ....), wilt u nog een keer versturen? Deze mededeling is dan in feite fout. Er is immers nog niets verstuurd.

Wat wel een 'bewijs' van versturing is is een print van de aangifte. Hierop is de datum van versturing + tijdstip te lezen.

-----------------------------------------------------------------
Blijft dus als enige over (zie ook antwoord hier boven): de Belastingtelefoon bellen. Dan is eenvoudig te vragen of de aangifte is binnengekomen en het tijdstip van binnenkomst.

Of de aangifte GOED is ontvangen: zeer waarschijnlijk wel, absolute zekerheid is er niet. Ter illustratie: deze week voor iemand de aangiften 2005 en 2006 verzorgd. Uiteraard kunnen deze aangiften niet meer digitaal worden ingestuurd (uiterlijk 5 jaar terug mogelijk), maar er kan wel een digitale uitdraai worden gemaakt.

Reden dat er nog aangifte kon worden gedaan: de klant - niet aangifteplichtig - had eind 2010 deze aangiften digitaal verstuurd, maar kennelijk zo fout ingevuld dat de Belastingdienst er niets mee kon. En ook geen bericht van niet-ontvankelijkheid verstuurde. Omdat men wel kon zien dat er 'iets' was binnengekomen, mocht de gecorrigeerde aangifte alsnog worden ingediend.

Hieruit blijkt weer het belang van minimaal 5 of 7 jaar bewaren van belastingpapieren en ook andere administratie zoals bankafschriften. Want het is wel handig om een aftrekpost van een paar duizend euro te kunnen onderbouwen met nota's + bank/giroafschriften.
fisbel
11 jaar geleden
Als na verzenden geen afdruk hebt gemaakt: Zend de aangifte nogmaals in. De laatst ontvangen (verbeterde) aangifte wordt meegenomen. In de afdruk van de aangifte die je daarna maakt staat wanneer de fiscus de aangifte heeft ontvangen.