mag een werkgever weigeren om mij uit te betalen over een uur die ik extra heb gewerkt?

Ik heb laatst een uur extra moeten werken in de albert heijn, omdat het nog niet klaar was. Nu weigert de teamleider dit dus in te vullen omdat hij vindt dat het gewoon klaar moest zijn en dat wij er verantwoordelijk voor zijn om het op tijd klaar te hebben.
Nu vraag ik me af of hij dit wel mag doen, omdat er in de cao heel duidelijk staat dat alle opdrachten die worden gegeven van de werkgevers moet worden uitbetaald in tijd of geld.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+GV Lijkt me inderdaad dat dit niet mag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk mag dit niet!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Best raar dit allemaal, ik heb mijn teamleider dus gemaild met deze informatie, zijn reactie gaf hij toen ik hem zag en toen zei hij dat hij mijn houding niks vindt en dat hij een gesprek gaat regelen met de assistent manager van de albert heijn. Zeer apart dit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind de vraag wat vaag, Het was nog niet klaar. Waarom was het niet klaar? Omdat de leverancier veel te laat kwam? Omdat het erg druk in de winkel was? Omdat je te lang of te vaak pauze hebt genomen? Ik denk dat de reden waar je niet klaar was eerst duidelijk moet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De reden dat ik langer moest blijven, was omdat de teamleider vond dat het pad nog niet was opgeruimd en dat er in het magazijn nog dingen moest worden operuimd. Reactie op tjidske
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan je dan aan je teamleider voorleggen. Ik heb langer gewerkt omdat jij vond dat bepaalde werkzaamheden afgemaakt moesten worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Begrijp nu niet wat je probeert te zeggen. Ik ben al naar de teamleider gegaan om dit te melden en vroeg of hij dit kon invoeren hij weigerde dit, toen ik tegen hem zei dat het in de cao staat, weigerde hij nog steeds en zei hij dat hij een gesprek gaat regelen voor ons met de assistent manager erbij. Mijn vraag is gewoon hebben zij het recht om het onbetaald te laten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt me dat dit niet mag. Ik weet uit ervaring wel dat dit een normale gang van zaken is in een supermarkt voor 15/16/17/18-jarige.
paulus811
7 jaar geleden
Tjidske, de reden doet er helemaal niet toe. Als vraagsteller extra hard gewerkt had was hij ook niet een uur eerder met behoud van salaris naar huis gestuurd. Als de manager vind dat het werk nog niet klaar is, kan daarover gesproken worden, maar loon inhouden is niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het werk niet klaar is, is er altijd een volgende dag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je het niet eens bent met je teamleider kun je ook zelf het probleem voor leggen bij de filiaal manager.

Antwoorden (3)

De vraag is een beetje waaróm was het werk nog niet klaar ?

Heb je lopen lummelen en treuzelen, dan kan de werkgever het vertraagde werken als een soort extra (onbetaalde) pauze zien. Vanuit díe insteek is een werkgever niet verplicht je de extra tijd te betalen.

Is er gewoon normaal, hard gewerkt, maar was er gewoon teveel werk, of zijn er vertragende factoren buiten jouw schuld om (b.v. de vrachtwagen met goederen was te laat) dan dient de werkgever het overwerk normaal uit te betalen.

Vraag je teamleider eens waaróm hij weigert dat uurtje extra te gunnen. Wellicht brengt dat wat klaarheid in de zaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
????? Waar haal je dit vandaan? Wie beslist op welke wijze dat iemand over een bepaalde tijd onvoldoende prestatie levert?
Enkel als de tijd in vrije tijd wordt uitgekeerd hoeft de tijd niet fysiek uitgekeerd te worden.

Als het komt door onvoldoende prestatie kan en mag het niet, de teamleider had er dan voor moeten zorg dragen dat tijdens de werkuren de prestatie werd bereikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je werkt bij een AH die valt onder de AH bv geldt bijv de cao daarvan. Kort gezegd komt het erop neer dat je strikt genomen geen overwerk hebt gedaan, máár dat het extra werk wat je gedaan hebt wel uitbetaald moet worden of tijd voor tijd krijgt:

Overwerk
ARTIKEL 10
1. a. Van overwerk is sprake, indien de werknemer, na overleg tussen de werkgever en de werknemer, opdracht heeft gekregen langer te werken dan de normale arbeidsduur zoals omschreven in artikel 6 lid 2.
b. Overwerk zal zo min mogelijk worden opgedragen.
c. De werknemer van 55 jaar en ouder kan niet tot het verrichten van overwerk worden verplicht.

2. Onder overwerk wordt NIET verstaan:
a. de arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend aan de werktijd volgens rooster, wegens drukke werkzaamheden of voor HET AFMAKEN VAN EEN BEPAALDE TAAK; voor deze arbeid geldt geen toeslag, maar de gewerkte tijd wordt UITBETAALD of in TIJD gecompenseerd;
b. de arbeid verricht voor het inhalen van uren waarop niet gewerkt is wegens bedrijfssluiting op andere dan in artikel 2 sub p genoemde feestdagen, mits deze uren worden ingehaald uiterlijk in de week voorafgaand aan of volgend op de week waarin de sluiting valt;
c. de arbeid verricht op één van de in artikel 6 lid 15 bedoelde 52 vrije dagen, voor zover deze dag voor het einde van het vakantiejaar door een gelijkwaardige vrije dag is vervangen.
3. Voor elk uur overwerk wordt het normale uurloon betaald vermeerderd met een toeslag van 35%, bij voorkeur uitgekeerd in vrije tijd."

Conclusie als je bijv valt onder een dergelijke cao, heb je dus niet per se recht op uitbetaling van een extra uur 'overwerk' (als het écht overwerk was had je ook nog recht op een toeslag) maar iig wel recht om dat extra uur op een ander tijdstip vroeger te stoppen of zoiets. Je hebt dus gelijk dat je dat extra werk niet voor noppes hebt hoeven doen!
https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/caos/caos/42579/Supermarkt_(VGL)_cao_2011-2013.pdf
http://www.wetrecht.nl/overwerk/