Uitgenodigd voor evaluatiegesprek na 6 mnd ww bij het UWV. Voor een klein percentage afgekeurd, niet voldoende voor WIA. Wat kan UWV eisen?

Ik ben uitgenodigd voor een evaluatiegesprek na 6 maand ww bij het UWV. Na 6 maanden bent ik verplicht alle arbeid wordt dan als passend te zien. Van mij wordt verwacht dat ik ook banen zoek en accepteert die:

• onder uw opleidingsniveau en niveau van werkervaring liggen
• minder betalen dan uw WW-uitkering
• een langere reistijd hebben
• tijdelijk of deeltijd zijn

Deze regel pas ik reeds toe. Het lastig in mijn situatie is dat ik een reumatische aandoening heb en ik voor een klein gedeelte arbeidsongeschikt ben. Dit is niet voldoende voor een wia uitkering. Ik heb gesprekken gehad met een arbeidsdeskundige die met een aantal functie op de proppen is gekomen. Mijn vraag is nu of de medewerker van het UWV rekening moet houden met mijn beperkingen of kunnen ze me dwingen tot banen waarvoor ik arbeidsongeschikt ben verklaard?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Beste eve1977,

Als je vanwege je klachten niet op elke functie kunt solliciteren dan kun je dit gerust voorleggen aan je adviseur werk. UWV wil graag samen met jou je mogelijkheden bespreken. Wij hebben er immers niets aan als je reageert op een functie waarin je binnen een korte tijd uit gaat vallen.

Je mag ook altijd een bericht sturen aan je adviseur werk via de Werkmap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Mariël, Er is door een verzekeringsarts een FML opgesteld en door de arbeidsdeskundige een Arbeidsmogelijkhedenlijst. Dit alleen al maakt dat ik niet op elke functie zou kunnen solliciteren. M.i. dien ik me aan deze criteria te houden en dat dient het UWV ook te doen mag ik toch aannemen? Ik ga er van uit dat ik er steekproefsgewijs uit het systeem gerold ben en lijkt het er zeer sterk op dat de adviseur werk niet van mijn situatie op de hoogte is terwijl deze dat wel zou moeten zijn.