Als een dierbare laat in de avond/in de nacht overlijdt, kan ik dan de volgende dag een dag betaald verlof (calamiteitenverlof) opnemen?

Volgens mijn CAO kan ik de dag van overlijden en de dag van begrafenis/crematie verlof opnemen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, als de dierbare een direct familielid is.

"Wanneer kan ik calamiteitenverlof opnemen?
Moet u direct vrij nemen om een dringend privéprobleem op te lossen, dan kunt u calamiteitenverlof opnemen. U meldt het verlof bij uw werkgever. Uw salaris loopt door tijdens het calamiteitenverlof.

Wanneer calamiteitenverlof
U heeft recht op calamiteitenverlof als u door omstandigheden in uw privéleven onmiddellijk vrij moet nemen. Het moet gaan om zeer bijzondere persoonlijke of onvoorziene omstandigheden, zoals:

u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden;
uw partner moet bevallen;
uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen;
een direct familielid overlijdt;
u moet (plotseling) naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd.
Calamiteitenverlof melden bij werkgever
U meldt het calamiteitenverlof zo snel mogelijk bij uw werkgever. Daarbij geeft u aan hoe lang u verwacht dat het verlof gaat duren. Uw werkgever mag een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof niet weigeren.

Uw werkgever mag u achteraf vragen om aan te tonen dat het verlof nodig was.

Andere afspraken in cao
In uw cao kunnen andere afspraken staan over calamiteitenverlof. Deze afspraken kunnen ook in een regeling van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging staan. Als dat zo is, gelden deze afspraken."

Het verlof voor het bijwonen van een begrafenis of crematie is niet wettelijk geregeld. Dat is "buitengewoon verlof" en wordt geregeld in de arbeidsovereeenkomst, de CAO of het personeelsreglement.

Calamiteitenverlof volgt uit de wet. Het is bestemd om de eerste maatregelen te kunnen treffen in persoonlijke of onvoorziene omstandigheden.
Computoon