Mijn dochter staat onder curatele en heeft een boete voor invoer nepartikelen gekregen, moet ik de boete van €250 betalen?

Mijn dochter staat nu al jaren door haar geestelijke handicap onder curatele. Nu heeft ze zonder mijn toezicht schoenen besteld op Aliexpress. Deze week heb ik een brief binnen gekregen dat er een boete van €200 betaald moet worden voor invoeren van nepartikelen. Hoe los ik dit op? Moet ik deze boete betalen of vervalt deze boete, zoja, hoe moet ik dit regelen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

In principe niet.

Echter zal je dan wel hard moeten kunnen maken dat jij geen toestemming hebt gegeven voor de aankoop.

Uw dochter is niet toerekeningsvatbaar en daardoor ook niet schuldig aan invoer van nepartikelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Leidt een onder curatele stelling automatisch tot een ontoerekeningsvatbaarheid? Nu is die term uit het strafrecht, zou die boete vanuit het strafrecht worden opgelegd of vanuit een andere administratiefrechterlijk sanctie? Maar wel een plus, het kan inderdaad eenvoudiger dan ik dacht.
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi:
Eerder andersom: Ontoerekeningsvatbaarheid leidt tot curatele. Je wordt in NL zomaar onder curatele geplaatst; je bent dan handelingsonbekwaam.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens jouw stelling zou ze dus ook geen boete kunnen krijgen voor fietsen zonder licht
Geloof niet dat het zo makkelijk is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotiti
De boete komt ook uit het strafrecht maar dat maakt op zich niet zoveel uit, persoon is niet handelsbekwaam (niet toerekeningsvatbaar) dus elke handeling in waarvoor de curatele is uitgesproken kan ze niet worden op aangesproken. @Deaal Jouw opmerking moet je opsplitsen in twee mogelijkheden: 1 Heeft de curator toegestaan dat ze ging fietsen zonder licht dan is de curator verantwoordelijk en zal deze de boete moeten betalen. 2 Is de onder curator gestelde persoon aan het toezicht ontvlucht kan ze niet vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.pgb.nl/per_saldo/up1/ZcgvrelIeO_Brochure_Rechtsbescherming_1_.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik sluit me aan bij deze eerste reactie. Betaal de boete niet en ga in beroep, verwijs naar het gerechtelijk besluit waaruit blijkt dat ze onder curatele staat.
Is het product voor eigen gebruik dan mag ze het overigens gewoon invoeren eventueel na betaling van invoerrechten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@BenjaminQ Nee. Je verwart meegenomen artikelen met bestelde artikelen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/wat_mag_niet_zomaar_in_uitvoeren/nagemaakte_art/nagemaakte_artikelen Regels over zelf nagemaakte merkartikelen meenemen - geldig vanaf 1 juni 2016 U mag voor eigen gebruik nagemaakte artikelen meenemen in uw reisbagage als u van buiten de EU Nederland in reist. U mag nagemaakte artikelen alleen meenemen als u daarmee geen handel drijft. De Douane kan onderzoeken of u inderdaad geen handel drijft met de meegebrachte nagemaakte artikelen. Er is geen sprake van een handel drijven als: u incidenteel nagemaakte merkartikelen meeneemt naar Nederland en de EU
u de nagemaakte artikelen persoonlijk gebruikt, leden van uw gezin de nagemaakte artikelen gebruiken, of als u de nagemaakte artikelen als cadeau weggeeft
uit de aard en hoeveelheid van de nagemaakte artikelen duidelijk is dat u geen commerciële (bij)bedoelingen hebt
De Douane kan onderzoeken of u handel drijft met de meegenomen nagemaakte artikelen. De regels rond het zelf meenemen van nagemaakte artikelen zijn aangepast op 1 juni 2016. >>>>>
Let op!
Deze uitzondering geldt alleen als u de goederen zelf meeneemt als reiziger. Komen nagemaakte goederen per post- of koeriersbedrijf in Nederland aan, dan worden de nagemaakte goederen in beslag genomen en kunt u worden vervolgd.
<<<<<<<