Kan ik na 9 maanden nog aangifte doen van diefstal?

Is door 2 kennissen met myn creditcard gepind,durfde niet gelyk aan gifte te doen i.v.m wraakactie ze weten waar ik woon zoiezo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (3)

ja natuurlijk kun je nog aangifte doen . je geld zul je echter vermoedelijk niet terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hierbij is de verjaringstermijn van de misdaad of overtreding van belang. Na het verlopen van de verjaringstemijn is aangifte doen niet meer zinvol.

"De verjaringstermijn is de periode waarna iemand niet meer vervolgd kan worden in een strafzaak. De termijn van verjaring hangt af van het soort strafbaar feit. De verjaringstermijn begint meestal te lopen op de dag na het plegen van de overtreding of het misdrijf." (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-door-verjaring-niet-meer-worden-vervolgd-voor-een-misdrijf.html)

De verjaringstermijn voor diefstal is 12 jaar.

Zie ook bijvoorbeeld deze tekst:

"Overtredingen (de minst zware delicten) zoals openbare dronkenschap en baldadigheid hebben een verjaringstermijn van 3 jaar.

Bij misdrijven met een maximumstraf van 3 jaar gevangenisstraf of minder zoals vernieling en stalking is de verjaringstermijn 6 jaar.

Bij zwaardere misdrijven, die maximaal tussen de 3 en de 10 jaar gevangenisstraf kunnen opleveren zoals diefstal, oplichting en zware mishandeling, is de verjaringstermijn 12 jaar."

van deze website: http://www.wetrecht.nl/verjaring-in-civiele-en-in-strafzaken/

Ja, je kan dus nog aangifte doen.
Antoni
10 jaar geleden
aangifte kan je doen ,maar vraag me af of dat zin heeft
De kosten zijn helaas in dit geval nog steeds voor jezelf
je kan het niet terug krijgen. omdat je wettelijk geen poot hebt om op te staan. en nooit kunt bewijzen dat zij gepind hebben.

Het wordt waarschijnlijk ondoenlijk om aan te tonen dat de kaart 9 maanden geleden al is ontvreemd of anderzins.

Een aangifte 9 maanden later veranderd daar niets aan.