kan een opgeheven bankrekening (nummer) na een aantal jaar weer door de bank gebruikt worden?

Ik heb 18 jaar geleden bij ABN een bankrekening gehad. Die heb ik opgeheven. Kan de ABN nummer jaren later het bankrekening nummer aan iemand anders geven?
Ik heb sinds juni 2015 een aanvullende zorgverzekering en mijn declaraties worden op een ABN AMRO bank nummer uitbetaald, maar ik heb al 18 jaar alleen een Rabobank rekening. Ik vermoed dus omdat ik heeeel lang geleden wel aanvullende zorgverzekering heb gehad,daarna niet meer, dat dit mijn oude rekeningnummer is. Ik heb hier geen papieren meer van, en de ABN wil hier geen uitspraak over doen (privacy). CZ heeft de zaak in onderzoek, maar ik ben bang dat ze niet zo hun best zullen doen,omdat ik dus nog geld van hun tegoed heb. De ABN rekening is wel actief, dat heb ik na kunnen gaan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Ja, na een aantal jaren wordt het bankrekeningnummer aan iemand anders gegeven.
Met als gevolg dat iemand soms onterecht geld ontvangt dat voor de oude rekeninghouder bedoeld was.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij de SNS wordt een rekeningnummer op zijn vroegst 25 maanden na opheffing opnieuw uitgegeven.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik begrijp dat iemand anders nu wellicht de uitbetaalde declaraties heeft ontvangen.
Dat geld zou je terug kunnen vorderen. Wanneer iemand aan een ander een geldsom of een goed heeft gegeven zonder dat daar een rechtsgrond voor was (een reden voor de betaling, bijvoorbeeld ‘koop’ of ‘schenking’), kan deze persoon de geldsom of het goed terug vorderen volgens de wet door middel van een beroep op onverschuldigde betaling. Dat wil zeggen dat deze persoon het goed of het geld moet teruggeven.
SimonV
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker, de bank geeft een opgeheven bankrekening op een gegeven moment weer vrij. Zo was onlangs een dame in het programma ' RTL late night' die 17000 euro naar haar opgeheven spaarrekening had overgeboekt. De bank had echter dit rekeningnummer aan een Bulgaarse crimineel uitgegeven. Het geld kon niet meer worden teruggeboekt en de vrouw draaide zelf voor de schade op.

Er wordt om die reden gepleit voor een betere naam-nummer verificatie of een melding waarin bij overschrijving staat naar wie het bedrag wordt overgemaakt. Je kunt dan alsnog besluiten om de transactie te stoppen.

Het is kwalijk dat je nog steeds grote bedragen kunt overmaken zonder dat je weet wie er achter de rekening zit en het vervolgens ook niet meer gecorrigeerd krijgt, behalve als de ontvanger meewerkt.
paulus811