btw over 'vastrecht'

Btw wordt in Nederland geheven over een 'goed'of 'dienst', het vastrecht zoals we dat moeten betalen bij bv. energie, telefoon etc. is geen van beide. Toch wordt daar BTW over geheven, hoe zit dat precies ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Vastrecht` is het bedrag dat gebruikers van gas, water en elektra betalen ongeacht hun verbruik. Het vastrecht zijn de `vaste kosten` voor de aansluiting op de waterleiding of elektriciteitsnet, en staat los van het aantal kubieke meters gas en water dat men afneemt.

Vastrecht kun je zien als een soort huur van de meter, Je krijgt doormiddel van de meter de mogelijkheid om een product zoals water, gas, electra te gebruiken. Doordat die mogelijkheid je geboden worden (die dienst) moet je dus vastrecht betalen.

Vastrecht is een vooraf vastgesteld jaarbedrag, op de jaarnota wordt dit per dag dat de meter er zit in rekening gebracht. bijv. 0,14 cent per dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

btw is Belasting Toegevoegde Waarde. Dit is dus niet uitsluitend voor goederen en diensten maar wordt geheven over de waarde van een product.
Daarnaast is vastrecht een dienst welke geleverd wordt door de energie/telefoon maatschappij.